dTest: Na co si dát pozor při koupi letenek

31.05.2018 13:08 | Zprávy

S časem dovolených se blíží i hledání a nákup letenek. Spotřebitelé často nerozlišují, jestli letenky koupí na online serveru provozovaném přímo leteckou společností nebo u nějakého prostředníka. Nezkoumají obchodní podmínky, protože se řídí převážně cenou. O detaily se zajímají až v momentě, kdy řeší nějaký problém. Spotřebitelská poradna dTestu proto sestavila rady, na co si dát pozor při výběru a nákupu letenek.

dTest: Na co si dát pozor při koupi letenek
Foto: dTest
Popisek: dTest

Na letenky zakoupené online se nevztahuje dvoutýdenní lhůta pro odstoupení od smlouvy bez udání důvodu a bez sankce. „Letenky nemůžete vrátit jako běžné zboží jen proto, že jste si nákup rozmysleli. Podmínky storna nebo změny letenky se u jednotlivých společností liší, většinou bývají zpoplatněny,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest, a dodává: „Pokud aerolinka změnu termínu letu umožňuje, proveďte ji co nejdříve, jinak se může dost prodražit. Tak tomu bude zvláště při nedostupnosti původní tarifní třídy, kdy bude nutné přerezervovat si letenku do vyšší dostupné třídy.“

Nízkonákladové letecké společnosti se snaží cenu letenek snížit na minimum tím, že jejich letadla přistávají na odlehlých letištích daleko od centra, létají většinou brzy ráno a večer nebo jen několikrát týdně. Navíc za další služby, jako je odbavení zavazadla, konkrétní místo v letadle nebo občerstvení, se draze doplácí.

Letenku tvoří takzvaný tarif, což je základní cena letenky stanovená leteckou společností. Čím je tarif levnější, tím přísnější jsou podmínky pro změnu či storno letenky a naopak. Cenu ovlivňují takzvané knihovací třídy vyjádřené písmenem. Nejlevnější letenky omezuje mnoho pravidel, nemůžete je vrátit ani vyměnit, nezměníte datum letu. Dále se letenka skládá z letištních a palivových poplatků a servisního poplatku. Servisní poplatek, tedy poplatek za vystavení letenky nebo její změnu, účtují jak letecké společnosti, tak cestovní agentury. Pokud je letenka pořízena online, vyjde servisní poplatek zhruba o polovinu levněji. V každém případě platí, že při nákupu letenky musí být spotřebiteli jasně sdělena konečná cena.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Jana Pastuchová byl položen dotaz

Obezita u dětí

Dobrý den, jestli vás chápu dobře, nejste zastánkyně změny stravování dětí ve školách. Zajímalo by mě, jak byste vy a ANO přistupovali k problému, že je čím dál víc obézních dětí? Nebo byste to vůbec neřešili a nechali to primárně na rodičích?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ombudsman se obrátil na poslance kvůli novému registru krátkodobého ubytování

22:31 Ombudsman se obrátil na poslance kvůli novému registru krátkodobého ubytování

Ombudsman zaslal předsedovi Výboru pro veřejnou správu a regionální rozvoj Poslanecké sněmovny dopis…