dTest: Na co si dát pozor při koupi letenek

31.05.2018 13:08 | Zprávy

S časem dovolených se blíží i hledání a nákup letenek. Spotřebitelé často nerozlišují, jestli letenky koupí na online serveru provozovaném přímo leteckou společností nebo u nějakého prostředníka. Nezkoumají obchodní podmínky, protože se řídí převážně cenou. O detaily se zajímají až v momentě, kdy řeší nějaký problém. Spotřebitelská poradna dTestu proto sestavila rady, na co si dát pozor při výběru a nákupu letenek.

dTest: Na co si dát pozor při koupi letenek
Foto: dTest
Popisek: dTest

Na letenky zakoupené online se nevztahuje dvoutýdenní lhůta pro odstoupení od smlouvy bez udání důvodu a bez sankce. „Letenky nemůžete vrátit jako běžné zboží jen proto, že jste si nákup rozmysleli. Podmínky storna nebo změny letenky se u jednotlivých společností liší, většinou bývají zpoplatněny,“ upozorňuje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest, a dodává: „Pokud aerolinka změnu termínu letu umožňuje, proveďte ji co nejdříve, jinak se může dost prodražit. Tak tomu bude zvláště při nedostupnosti původní tarifní třídy, kdy bude nutné přerezervovat si letenku do vyšší dostupné třídy.“

Nízkonákladové letecké společnosti se snaží cenu letenek snížit na minimum tím, že jejich letadla přistávají na odlehlých letištích daleko od centra, létají většinou brzy ráno a večer nebo jen několikrát týdně. Navíc za další služby, jako je odbavení zavazadla, konkrétní místo v letadle nebo občerstvení, se draze doplácí.

Letenku tvoří takzvaný tarif, což je základní cena letenky stanovená leteckou společností. Čím je tarif levnější, tím přísnější jsou podmínky pro změnu či storno letenky a naopak. Cenu ovlivňují takzvané knihovací třídy vyjádřené písmenem. Nejlevnější letenky omezuje mnoho pravidel, nemůžete je vrátit ani vyměnit, nezměníte datum letu. Dále se letenka skládá z letištních a palivových poplatků a servisního poplatku. Servisní poplatek, tedy poplatek za vystavení letenky nebo její změnu, účtují jak letecké společnosti, tak cestovní agentury. Pokud je letenka pořízena online, vyjde servisní poplatek zhruba o polovinu levněji. V každém případě platí, že při nákupu letenky musí být spotřebiteli jasně sdělena konečná cena.

Cena letenky je pohyblivá a v okamžiku nákupu závisí na obsazenosti letadla. Není tedy výhodné čekat na koupi letenky na poslední chvíli. Ušetřit se dá i koupí akčních letenek, jejichž nabídka je ale časově omezená. K jejich zakoupení je někdy nutný okamžitý převod na účet prodávajícího. „Pro výběr letenky můžete využít i službu sledovacích robotů zasílajících na e-mail nabídky akčních letenek. Obecně platí, že za nejnižší ceny se letenky prodávají dva až šest měsíců před plánovaným termínem odletu,“ shrnuje Lukáš Zelený.

Letecké společnosti či cestovní agentury nabízejí kromě letenek i doplňkové služby, jako je cestovní pojištění nebo pojištění storna letu. „Podívejte se, co vlastně kupujete. Zvláště nízkonákladové společnosti někdy automaticky zahrnují do online koupě letenky i pojištění. Pokud o pojištění nemáte zájem, musíte kliknout, že si ho nepřejete,“ radí Lukáš Zelený a dodává: „V opačném případě se pojištění započítá do ceny letenky. Taková praktika ale porušuje cenové předpisy a hrozí za ni pokuty od České obchodní inspekce.“

Praktické rady dTestu na závěr:

  • I když potřebujete pouze jednosměrnou letenku, může se vyplatit koupit letenku obousměrnou a zpáteční let nevyužít.
  • Rozmyslete si, zda vám nestačí pouze příruční zavazadlo, abyste ušetřili peníze i čas odbavením online.
  • Ať už jste si koupili letenku u prostředníka, nebo přímo letecké společnosti, v případě zrušení a zpoždění letu, odepření nástupu na palubu či poškozeného zavazadla se obracejte vždy na aerolinku.

dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.

Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Schodek

Paní ministrině,tohle jste přece musela vědět dopředu,nejdříve přebytek a nyní znovu schodek,tohle přece nedělá zodpovědná vláda,hrajete s námi habaďůru a mnoho lidí už Vám nevěří a přibývají další,váš post bude mít na ministerstvu,jak tak předpokládám podle toho co se děje jepičí život,měla jste bý...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DIAMO: Jezero Most dopouštíme vyčištěnou důlní vodou

7:23 DIAMO: Jezero Most dopouštíme vyčištěnou důlní vodou

Letošní léto bylo opravdu horké a pokles vodní hladiny byl znát především na velkých vodních plochác…