dTest: Odborníci řešili stávající úpravu práv českých spotřebitelů a jejich vymahatelnost

14.12.2020 14:21 | Zprávy

Spotřebitelská organizace dTest uspořádala dne 9. prosince 2020 kulatý stůl „Současná právní úprava ochrany spotřebitele a její vymahatelnost“, kterého se zúčastnili zástupci jak ministerstev, dozorových orgánů, zákonodárce, tak spotřebitelských organizací, asociací podnikatelů i akademické sféry.

dTest: Odborníci řešili stávající úpravu práv českých spotřebitelů a jejich vymahatelnost
Foto: dTest
Popisek: dTest

Ti se shodli na tom, že současná úprava spotřebitelských práv je dostatečná, byť jejím problémem je roztříštěnost a nesrozumitelnost pro běžného spotřebitele. Co však výrazněji pokulhává, je vymahatelnost těchto práv, předně kvůli absenci možnosti podávat kolektivní žaloby.

Čeští spotřebitelé jsou poměrně dobře chráněni úpravou jejich práv a tomu odpovídajících povinností podnikatelů. Velkým problémem však je roztříštěnost právní úpravy nejen z pohledu množství jejích tvůrců, ale i jejího promítnutí do mnoha různých zákonů. Ty jsou navíc těžce srozumitelné a někdy psané archaickým jazykem. Třeba úprava práv v občanském zákoníku není „uživatelsky přívětivá“, a spotřebitel tak není schopen porozumět svým právům pouhým čtením zákona. Jen spotřebitelská organizace dTest vyřizuje desetitisíce dotazů a stížností ročně. Současně dochází k přetížení dozorových orgánů. Je namístě začít diskutovat otázku role těchto orgánů. Mají řešit každý individuální spor spotřebitele s podnikatelem, nebo systémové problémy zasahující širší skupinu spotřebitelů?

Koncepčnímu přístupu k ochraně spotřebitele brání i současná podoba legislativního procesu. Obecná vůle při přípravě zákonů – tedy snaha zajistit spotřebitelům, že dostanou zboží, které si vybrali, v kvalitě, jež byla prezentována, a za odpovídající cenu, dále že vědí, kam se obrátit v případě problému, a že jejich právo bude rychle a spravedlivě ochráněno – se na cestě ke schválení často vytratí či rozdrolí v zájmech různých institucí, společností a lidí, kteří do procesu vstupují. Sjednocení přístupu k ochraně spotřebitele by napomohlo jedno koordinační místo na vládní úrovni, které by řešilo jednotlivé požadavky na změnu spotřebitelské legislativy.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Evropská unie prosazuje šmírování vaší soukromé komunikace přes mobil

Je to pravda? Aspoň to tvrdí Okamura. A jestli ano, nemyslíte, že je to dost přes čáru? A kdo jako přesně by měl podle EU mít právo číst soukromou korespondenci? A to jako kohokoliv, jen tak?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Český statistický úřad: Počet vysokoškoláků v Česku nadále roste

13:33 Český statistický úřad: Počet vysokoškoláků v Česku nadále roste

Koncem roku 2024 studovalo na veřejných a soukromých vysokých školách v Česku bezmála 315 tisíc osob…