O home office se hovoří jako o dobrém sluhovi, ale zlém pánovi. Není-li práce z domova vaším šálkem čaje, odmítněte ji. „Home office zaměstnavatel nemůže jednostranně nařídit. Není-li možné vykonávat práci na obvyklém pracovišti, náleží zaměstnancům náhrada ve výši průměrného výdělku,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Jde totiž o překážku v práci na straně zaměstnavatele.
Pokud se dohodnete se zaměstnavatelem na práci z domova, domluvte si i podmínky své práce, zejména náhradu za cenu využití vlastních telekomunikačních služeb a technického vybavení, pokud je máte používat k práci. „Zaměstnavatel často přistupuje k home office jako k benefitu pro zaměstnance, který mu byl poskytnut na jeho žádost. Platí ovšem, že na zaměstnance nemůže přenášet náklady spojené s výkonem práce. Využívá-li zaměstnanec k práci vlastní zařízení, má právo na finanční kompenzaci za jeho opotřebení,“ doplňuje Eduarda Hekšová. Stejně tak má zaměstnanec právo na náhradu za zvýšenou spotřebu energií, lze-li ji určit. Zákoník práce neupravuje konkrétní výpočet, a proto si strany mohou sjednat i paušální náhradu.
Práce na home office s sebou přináší určité odlišnosti. Sami si rozvrhujete pracovní dobu, pokud se nedohodnete se zaměstnavatelem jinak. Za práci přesčas nebo ve svátek vám ale nepřísluší náhradní volno, mzda nebo plat.
V ostatním se uplatní stejná pravidla jako při práci z obvyklého pracoviště. Stane-li se vám pracovní úraz, odpovídá za něj zaměstnavatel. Onemocníte-li, máte nárok na náhradu mzdy a následně na dávky nemocenského pojištění. V takovém případě vám zaměstnavatel nesmí přidělovat práci. Stejně se postupuje, když ošetřujete člena domácnosti, za což vám náleží ošetřovné. Pokud je vám nařízena příslušným orgánem karanténa, potom se jedná o stejnou situaci jako v případě vaší pracovní neschopnosti.
Některá pracoviště fungují v běžném režimu. Zaměstnanec do nich může odmítnout docházet pouze tehdy, pokud by výkon práce bezprostředně a závažným způsobem ohrožoval jeho život nebo zdraví. Musí jít o konkrétní a přímé ohrožení, nikoliv pouhé domněnky. Vláda zakázala osobám pohyb a pobyt na všech místech mimo bydliště bez ochranných prostředků dýchacích cest. Neuložila ale zaměstnavatelům povinnost vybavit rouškami zaměstnance.
Zaměstnavatelé mohou problémy spojené s pandemií řešit také nařízením dovolené. Tuto skutečnost musí zaměstnanci oznámit nejméně 14 dnů předem, nedohodnou-li se na kratší lhůtě. V důsledku snížení odbytu či poptávky mohou zavést takzvanou částečnou nezaměstnanost. „To znamená, že zaměstnancům bude za odpracované hodiny náležet mzda v plné výši. Za zbývající neodpracované hodiny obdrží minimálně 60 % průměrného výdělku,“ vysvětluje Eduarda Hekšová.
V krajním případě může dát zaměstnavatel zaměstnanci výpověď, ale to pouze ze zákonných důvodů. Do úvahy tak přichází rušení či přemístění zaměstnavatele nebo jeho části a dále nadbytečnost zaměstnance. V takovém případě náleží zaměstnanci odstupné. Pracovní poměr může rozvázat také zaměstnanec. Zde ale platí, že tak může učinit i bez uvedení důvodu.
ní a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
koronavirus
Více aktuálních informací týkajících se COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MZ ČR. Přehled hlavních dezinformací o COVID-19 naleznete na oficiálních stránkách MV ČR. Pro aktuální informace o COVID-19 můžete také volat na Informační linku ke koronaviru 1221. Ta je vhodná zejména pro seniory a osoby se sluchovým postižením.
Zcela jiné informace o COVID-19 poskytuje například Přehled mýtů o COVID-19 zpracovaný týmem Iniciativy 21, nebo přehled Covid z druhé strany zpacovaný studentskou iniciativou Změna Matrixu, nebo výstupy Sdružení mikrobiologů, imunologů a statistiků.
autor: Tisková zpráva