Arašídy ve slané podobě jsou v České republice nejprodávanějšími ochucenými ořechy, v průměru snědí Češi skoro půl kila arašídů za rok. Spotřebitelský časopis dTest poslal do laboratoře 16 zástupců balených pražených solených arašídů, které jsou k dostání na českém trhu. Země původu testovaných plodů (Egypt, Čína, Senegal a Nigérie) nevzbuzují důvěru kvůli dřívějším problémům s mikrobiologickou čistotou. Z evropského Systému rychlého varování pro potraviny a krmiva (RASFF) vyplývá, že orgány členských zemí EU v posledním roce na svých hranicích zachytily přes stovku závadných zásilek arašídů, které kvůli plísňovým jedům nevpustily na evropský trh.
Spotřebitelská organizace dTest v arašídech hledala mykotoxiny, plísně i salmonelu, kterou byly před 10 lety kontaminovány arašídy společnosti Peanut Corporation of America. Odborníci také zkoumali, jak semena podzemnice olejné chutnají, voní či jak jsou tvrdé a slané. „Potěšující zprávou pro milovníky arašídů je, že jsme v otestovaných výrobcích nenašli salmonelu ani plísně. Největším prohřeškem arašídů je nadbytek soli,“ shrnuje zjištění z nezávislého testování Hana Hoffmannová, šéfredaktorka časopisu dTest.
Nadměrná konzumace soli je příčinou řady onemocnění. Nejvíce soli obsahovaly buráky Albert Arašídy solené (1,78 gramu soli ve 100 gramech) a Van Almerk Arašídy solené (1,63 gramu ve 100 gramech) – snědením 100g porce těchto arašídů vyčerpá dospělý jedinec zhruba třetinu denního limitu pro příjem soli podle doporučení Světové zdravotnické organizace. „U Van Almerk Arašídů jsme naměřili o 63 % vyšší množství soli, než je uvedené na obalu. Pro hrubé nedodržení množství soli uvedeného na vlastním obalu jsme jim udělili nedostatečnou známku,“ říká Hana Hoffmannová.
Překvapivé jsou závěry z porovnání cen arašídů. Po výživové i jakostní stránce obstojí i nejlevnější buráky privátní značky ve srovnání s třikrát dražšími konkurenty.
Přehled testovaných arašídů najdete na webu ZDE. Kompletní výsledky testu přineslo listopadové vydání časopisu dTest.
dTest, o.p.s. je největší českou spotřebitelskou organizací, která v ČR působí již od roku 1992. Je vydavatelem spotřebitelského časopisu dTest, na jehož stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů produktů, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o spotřebitelských právech a rady, jak tato práva účinně uplatňovat. dTest je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.
Poradenská linka časopisu dTest – 299 149 009 – je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časopisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od spuštění v roce 2010 této možnosti využily již desetitisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva