Nechat si přetočit tachometr je v České republice legální věc, a proto není divu, že dle odhadů až 42 % aut prodávaných v autobazarech má údaje o počtu kilometrů upravené. Prodej auta s nepravdivou informací o počtu najetých kilometrů už ale legální není a existuje několik možností obrany. Vedoucí právní poradny časopisu dTest Lukáš Zelený vysvětluje: "Autobazary při prodeji auta dávají do smluv podmínku, podle níž za rozdíl mezi skutečným počtem kilometrů a stavem uvedeným na tachometru prodejce neodpovídá. Takové ustanovení znamená pro kupujícího značnou nerovnováhu v právech a je tedy podle občanského zákoníku neplatné."
Kupující by měl následně zvolit některé z právních řešení. Jedním z nich je odstoupení od smlouvy, kterého zákazník nejčastěji využívá, pokud po zjištění skutečného stavu najetých kilometru nemá o auto zájem. Má-li vozidlo najeto o několik desítek tisíc kilometrů více, než uvádí tachometr, jedná se o rozpor s kupní smlouvou, který je opravou neodstrani! telný. Další variantou je požadovat po prodávajícím slevu z kupní ceny.
Vzhledem k tomu, že přetočení tachometru při prodeji ojetého automobilu lze kvalifikovat jako trestný čin podvodu nebo poškozování spotřebitele, lze se obrátit také na Státní zastupitelství nebo Policii ČR a podat trestní oznámení. Lukáš Zelený nabízí i další právní pomoc: "Pro ty, kteří si s právním postupem nevědí rady, připravil časopis dTest vzorové dopisy "Odstoupení od kupní smlouvy pro přetočený tachometr" a "Trestní oznámení na prodávajícího auta s přetočeným tachometrem", které jsou zdarma ke stažení na www.dtest.cz/tachometr. S dotazy ohledně podobných obchodních praktik se lze rovněž obrátit na poradenskou linku na telefonním čísle 299 149 009."
Poradenská linka časopisu dTest -- 299 149 009 -- je v provozu každý pracovní den od 9 do 17 hodin ! a spotřebitelé na ní mohou konzultovat s právními poradci časo! pisu dTest nejrůznější spotřebitelské problémy, a to za cenu běžného tarifu volání. Od svého spuštění v roce 2010 této možnosti využily již tisíce spotřebitelů a poradenská linka časopisu dTest se tak stala první a nejvyhledávanější cestou k řešení potíží, se kterými se zákazníci na trhu setkávají.
Občanské sdružení spotřebitelů TEST, založeno v roce 1992, je vydavatelem časopisu dTest. Na jeho stránkách jsou publikovány výsledky nezávislých a objektivních testů výrobků, varování před nebezpečnými a zdravotně závadnými výrobky, informace o právech, které chrání spotřebitele a posilují jejich postavení vůči prodávajícím a další rady Sdružení je součástí mezinárodní organizace International Consumer Research and Testing (ICRT) a evropské spotřebitelské organizace BEUC.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva