Podle smlouvy mezi ministerstvem obrany a firmou Praha-Export nakoupí česká armáda v letech 2010 až 2013 devadesát lehkých obrněných vozidel za více než 3,6 miliardy korun. Česko nákup realizuje společně se Slovenskem.
"Vozidla určitě potřebujeme, abychom zvýšili bezpečnost vojáků v misích," řekl pro ČTK předseda sněmovního branného výboru Jan Vidím z ODS. Smlouvu naopak kritizoval sociálnědemokratický místopředseda výboru Antonín Seďa, kterému vadí, že nákup proběhl bez výběrového řízení. "Lehkých obrněných vozidel je více druhů od různých výrobců. V takovém případě může cenu určit pouze výběrové řízení, které vyhodnotí nejlepší nabídku i z hlediska ceny," uvedl Seďa pro ČTK.
Lehká obrněná vozidla Iveco M65E by podle armádních plánů měla nahradit část původně požadovaných obrněnců typu Pandur II a zároveň také doplnit počty kolových obrněných vozidel u mechanizovaných brigád české armády.
S nasazením nových vozidel se podle vyjádření ministerstva obrany počítá i pro potřeby česko-slovenské jednotky Battlegroup budované v rámci Evropské unie.
S tím ale Antonín Seďa nesouhlasí. "Battlegroup nemá být nasazena," řekl místopředseda branného výboru. "Je otázka, zda má být takový nákup učiněn v nynější době a v takovém množství," dodal na závěr. Podle Jana Vidíma je volba vozidel a jejich množství čistě věcí české armády.
Součástí kontraktu jsou offsetové programy ve výši 100 procent, z toho 20 procent by ve formě přímých zakázek mělo být určeno ve prospěch domácího obranného průmyslu.
Chybí výběrové řízení
Kritici nákupu varují před zbytečnými výdaji v době ekonomické krize a upozorňují na údajně netransparentní výběr transportérů. Nynější dodávka neprošla výběrovým řízením, důvodem byla podle dřívějšího vyjádření ministra obrany Martina Bartáka snaha o co nejrychlejší dodání transportérů.
Většina pořízených vozidel, konkrétně 72, ponese kromě jiného bojového vybavení i těžký kulomet, tím bude vyzbrojeno také 7 velitelských transportérů. Dalších 11 obrněnců plánuje armáda používat k bojové podpoře.
Zbraňové věže k posledně jmenovaným strojům vzniklo v česko-slovenské spolupráci společností firem VOP-26 Šternberk a EVPÚ Nová Dubnica.
Podle týdeníku Euro ministerstvo obrany nakoupilo tři obrněné transportéry Iveco již letos v srpnu, měly nahradit vozidla zničená při nasazení v Afghánistánu. Česká republika doposud využívala 18 transportérů této značky, a to převážně v zahraničních operacích.
Foto: armyrecognition.com
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jac