U expremiéra Jiřího Paroubka si ale bulvár v minulosti spíše všímal jeho půvabné manželky Petry a miminkovské výbavičky dcerky Margarity, než aby u něj objevil nějakou šťavnatou kauzu, kvůli níž by musel odstoupit. A u Víta Bárta? Kdyby nebylo jeho firmy ABL, krásné novomanželky Kateřiny a zálibě ve sportovních vozech, jistě by čtenáři s nechucením odložili i páteční vydání Blesku, kde se poměrně nudně pojednává o tom, jak a kde Bárta bydlí.
Milenky politiků lákají více, než názory na reformu
Ale deníky Aha a Blesk to podle Milana Krumla dělají zcela záměrně. „Využívají temných stránek těchto osob, jejich životního zaškobrtnutí v podobě milenek, či nemanželských dětí a to lidí láká," připominá k tomu v rozhovoru pro ParlamentníListy.cz Kruml. Silné ekonomické rozbory státního rozpočtu málokdy dle něj masově zaujmou, zatímco běžný život ministrů a politiků - tam kde už jsou známí coby notoričtí průšviháři - táhnou.
„Proto bulvár využívá tak rád zkratku, věci vytrhává často z kontextu a poslepovává je tak, aby z nich vyčuhovala silná témata jako je nemoc, smrt, narození a sex," podotkl Kruml s přitakáním, že jde vlastně o stejná témata, jichž využívá i reklama a potažmo reklamní agentury.
Kdo by neznal Topolánkův rozhovor v LUI?
Jediná kauza, na níž Blesk v posledním roce královsky exceloval, byla podle něj ta s bývalým premiérem Mirkem Topolánkem. Jeho rozhovor v gay časopise LUI by jistě téměř nikdo nečetl, kdyby se o něm Blesk nezmínil a navíc kdyby „nevytáhl" pasáže, které jsou zajímavé, a neposlepil by je šikovně dohromady. A navíc deník rozhovor zveřejnil ve svém sobotním vydání, které je spolu s pátečním podle čísel Unie vydavatelů nejvíce prodávaným v celotýdenní, tedy sedmidenní periodicitě.
Podle Krumla to ale byla spíše náhoda, že Blesk si všimnul rozhovoru v časopise, který do té doby téměř nikdo neznal. „Mělo to takovou výbušnost, jako zveřejněné fotky z Topolánkovy dovolené v Toskánku, či z jeho pobytu ve vile Silvia Berlusconiho," zdůraznil analytik.
„A to jsou důvody, proč má bulvár takovou sílu. Rozhovor s Topolánkem se díky Blesku rozšířil i do takzvaných seriózních médií a nakonec to způsobilo jeho rezignaci."
Kruml je tak přesvědčen o tom, že i díky takovýmto „politickým" aférám spolu s příběhy hvězdiček showbyznysu, jako je manželství a alkoholismus Ivety Bartošové, či autohavárie Dary Rolins, bulvárním deníkům rostou náklady.
Německý bulvár si pohrává s vtipem
„Zatímco ale u nás stále neumí bulvár s tématem politiky moc zacházet, tak v takovém sousedním Německu je to jiné. Tam by ´bulvárně´ dokázali rozebrat i důchodovou reformu. Bildzeitung má dokonce stálou rubriku komentáře, v níž na pár řádcích vtipně a výstižně dokáže popsat aféry politiků minulých dnů," vysvětlil Kruml.
Čeští novináři ale podle něj neumějí moc zacházet s vtipem, pozitivní zprávou. „Dovolím si podotknout, že český bulvár je nejmíň vtipný ze všech. Je nejvíc naladěn na negativní sdělení a pokud možno na vnější stránku věci," dodal analytik.
Do bulváru se rádi začtou i zákonodárci. I při schůzi
Průzkum Media Projekt z nedávné doby, jehož se zúčastnilo přes 12 tisíc respondentů, ukázal, že počet čtenářů žádných jiných novin v Česku (v porovnání s Bleskem) nepřekračuje hranici jednoho milionu. Regionální deníky čte denně 921 tisíc lidí a třetí Mladou frontu Dnes 874 tisíc čtenářů.
Čísla tak jednoznačně dokazují, že bulvár denně musí logicky prolétnout i ten, co o sobě tvrdí, že jej nikdy v ruce nedržel a čte pouze Hospodářské noviny. Často to říkají vysokoškolsky vzdělaní lidé, ovšem představu bortí i fakt, že Blesk, či Aha pravidelně jímá v ruce v době parlamentní schůze i několik poslanců.
Čtěte také:
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Olga Böhmová