Dobeš sází na školy: Na nevychované romské děti autoritu učitele

01.09.2011 16:21 | Zprávy

Ministr školství Josef Dobeš z Věcí veřejných míní, že i škola může přispět k vyřešení problémů s nepřizpůsobivou romskou menšinou. Obecně to podle něho souvisí se snahou posílit autoritu učitelů, které má napomoci i smlouva s rodiči.

Dobeš sází na školy: Na nevychované romské děti autoritu učitele
Foto: Hans Štembera
Popisek: Josef Dobeš

Dobeš okomentoval i útoky Romů na Šluknovsku. Vládní zmocněnkyně pro lidská práva Monika Šimůnková totiž nedávno uvedla, že v konečném důsledku nevidí rozdíl mezi žhářským útokem neonacistů ve Vítkově, kdy byla popálená romská holčička Natálka, a mačetovým masakrem v Novém Boru.

Psali jsme: Na Cikány armádu, vyzval senátor. Neberte jim dávky, žádá Pehe


Mačety a brutální znásilnění

Zde několik Romů napadlo hosty restaurace a mlátilo je do hlav mačetami a křičeli také rasistické urážky. Zatímco vítkovští žháři byli odsouzeni za pokus o vraždu na 22 let, novoborský masakr byl klasifikován pouze jako těžké ublížení na zdraví, kde hrozí maximum 12 let.

Podobně před časem pražský vrchní soud sedmnáctiletému Romovi z Krupky, kterého za rasově motivovaný pokus o vraždu, znásilnění, vydírání a loupež teprve dvanáctiletého gymnazisty Patrika odsoudil na podzim ústecký krajský soud k 10 letům vězení, zmírnil trest na polovinu.

Více: Odvážní politici: Útok na Roma je rasismus, Rom s mačetou rasista není


„Oba dva případy - mačetový útok i žhářský útok - jsou samozřejmě odsouzeníhodné, protože u obou je pravděpodobně nějaký rasistický kontext nesnášenlivosti. Násilí je samo o sobě špatné, ale tento podtext je ještě znepokojivější. Pokud jsou jakékoli útoky s rasistickým podtextem, až už na kohokoli, měla by být policie velice přísná a všem měřit stejně. Padni komu padni. Nelze to otáčet. Žádné straně nepomáhá, když by se přivíraly oči a neřešilo by se to přísně a stejným metrem. Jenom to pak vyvolá ve společnosti větší napětí," řekl pro ParlamentníListy.cz Dobeš.

Výchova a obnova autority

Ten míní, že i škola může napomoci při řešení romské problematiky. „Škola může obecně nepochybně přispět, protože děti v ní tráví spoustu času. Jako konzervativní člověk říkám, že první, kdo nás formuje, je rodina. Ale v určitém věku vstupují děti do dalších sociálních vazeb v předškolních a školních zařízeních, kde tráví mnoho času. Osobnost učitele, předmětná skladba a zde strávený čas by měly dětem pomoci získat nějaký morální a sociální základ a dokáží v sobě překonávat agresivní sklony. Škola kromě toho, že vzdělává, tak také vychovává. Samozřejmě, že primární je úloha rodičů, ale i škola formuje výchovu," říká dále ministr.

Důležitost práce s romskou mládeží zdůraznil ve svém vyjádření pro ParlamentníListy.cz i zástupce ředitele Městské policie Ústí nad Labem Jan Novotný. Ten říká, že v rámci prevence romské kriminality se snaží pracovat s mládeží této menšiny. Městští strážníci chodí po školách a v rámci občanské nauky jim vysvětlují pravidla chování, bezpečnost, dodržování zákonů a podobně. Pak se udělal test a nejlepších třicet jelo za odměnu na vodácký tábor.


Práce s romskými dětmi

„Ty děti, které takovými projekty projdou, se nám potom neobjevují ve svodkách krádeží, přestupků. Prostě neotravujou. Je potřeba se jim věnovat ve volnočasových aktivitách. Že nemají kouřit, že nesmějí chlastat, že nemají fetovat. V Předlicích se pro ně třeba udělala tělocvična. Pak je ale problém, že když vyjdou ze školy a my je máme z dozoru, tak zase spadnou do toho bahna. I když ne všichni," říká policista.

Čtěte také: Na Cikány platí jen tvrdá ruka. Drsná reportáž z Ústecka


Ministr Dobeš dále zmínil, že už rok rozjíždí s pedagogickými fakultami etickou výchovu ve školách, v jejímž kontextu by měla fungovat i sexuální výchova. „To má být o morálních a vztahových hodnotách a učitel by měl být tou osobou, která svým příkladem dětem pomáhá. Postava učitele jako vzoru a lídra na prvním stupni je nesmírně důležitá. Na druhém stupni již autorita poklesne, ale děti do čtvrté, páté třídy tu svou paní učitelku či pana učitele milují a identifikují se s jeho názory a jeho postoji. Role učitele a školy je zde velmi silná," domnívá se ministr.

Smlouva s rodiči

Kázeň na školách a autoritu rodičů má posílit projekt smlouvy s rodiči. „Problém našeho školství je, že autorita učitele v naší společnosti strašně klesla. Úkolem ministra je autoritu učitele posilovat. Už tím, že mluvím o učitelích s úctou, už tím, že se jim snažím zvednout platy. Smlouva s rodiči je dobrovolná a zatím by se experimentu mělo zúčastnit 36 škol," popsal ParlamentnímListům.cz Dobeš.

Čtěte také: MŠMT: Smlouvy s rodiči na školách už od září


První fáze je, že vyučující si sedne ve třídě se žáky a nastaví ve třídě pravidla, která se mají dodržovat, aby se tam všichni cítili dobře a bezpečně. Tato pravidla se sepíší a potvrdí je děti a vyučující. Když se stane, že dojde ke konfliktu a pravidlo je porušeno, tak to řeší vyučující společně se třídou a udělá se z toho zápis. Tím se má zapojit do řešení i žáci.

K tématu: Oběšený učitel provokuje. Kantoři už vědí, jak na "spratky"


Když se takový případ opakuje, vstupují do toho ve druhé fázi rodiče, vedení školy a problémové dítě a sepíše se smlouva s rodiči a nastaví se kontrolní termíny, kdy se kontroluje, že se problém řeší. Když nastane případ, že rodina nespolupracuje, tak se do problému vtáhne ve třetí fázi samospráva a sociální pracovnice jako represivnější způsob.

„Když tato věc na školách uspěje, tak ne sice povinnou, ale metodicko-didaktickou formou to nabídneme dalším školám a budeme se snažit, aby se to rozšířilo na co nejvíce škol," doplnil ministr.

Zatím jen experimentální báze

Individuální výchovný plán bude sloužit učitelům, kteří řeší kázeňské přestupky žáků ve školách. Smlouva jim pomůže v tom, jak jednat a postupovat a bude šita na konkrétní problémy dítěte. Ministerstvo se nechalo inspirovat podobnými smlouvami s ciziny, především z Anglie a Německa.

Související: Dobeš: Smlouva s rodiči bude dobrovolná. S vymahatelností počkáme


Cílem projektu je prevence problematického chování žáků a jejich řešení ve spolupráci rodiny, školy a ostatních orgánů a institucí. Individuální výchovný plán je dohoda s rodiči, u jejichž dětí se objevují opakované výchovné problémy, přestupky proti školnímu řádu nebo pravidlům třídy, které negativně působí na proces vzdělávání. Obsahuje konkrétní úkoly a závazky pro učitele či vychovatele, rodiče i samotného žáka.

Pokusné ověřování bude zahájeno 1. září ve 36 školách, které se do projektu na základě výzvy ministerstva přihlásily. Zavedení nové metody do dalších škol se plánuje v následujícím školním roce 2012/2013.


Čtěte také:


Máte možnost ptát se i dalších politiků, Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Lukáš Petřík

Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Fakt myslíte, že jsme na tom v oblasti digitalizace dobře?

A co třeba říkáte na to, že jsme v digitalizaci veřejné správy je Česko druhé nejhorší v EU? Zdroj: https://www.dvs.cz/clanek.asp?id=6995694 Nebo co říkáte na toto - https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-b2b-platit-prevodem-nestaci-digitalizace-ceske-ekonomiky-je-zalostne-pomala-261752?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nalaďte se na adventní čas mezi traktory v Národním zemědělském muzeu v Čáslavi

22:03 Nalaďte se na adventní čas mezi traktory v Národním zemědělském muzeu v Čáslavi

Nalaďte se na adventní čas předvánočním programem pro celou rodinu. Muzeum zemědělské techniky v Čás…