Česká televize spustila 4. ledna nový formát publicistického pořadu - Hyde Park. Sází v něm na interaktivitu. Diváci mohou pomocí telefonu, sociálních sítí nebo skypu posílat hostům své dotazy. Společně s tím ovlivňují i výběr témat a hostů. Zhruba uprostřed vysílání je pořad zpestřen „vstupem z české hospody", kde vybraní lidé v živém vstupu z měst a vesnic pokládají otázky hostovi ve studiu.
Mít živou interakci
Pro tento typ pořadu se ČT již delší dobu rozhodovala, moderátorka a jedna z autorek konceptu Pavlína Kvapilová pro ParlamentníListy.cz říká: „Na začátku všeho byl v květnu neformální brainstorming vedení redakce zpravodajství o novinkách pro večerní prime-time, kde jsme se shodli, že je třeba dát lidem možnost diskutovat o tom, co se děje kolem nás. Přímo ve vysílání. Vyšli jsme z našeho pořadu Vedlejší efekty, kde už docházelo ke kontaktu s diváky. A kromě toho nám šlo hlavně o zapojení sociálních sítí, jejichž potenciál byl zřejmý," shrnuje vývoj, který vedl k Hyde Parku, Kvapilová.
Neotřelý formát pořadu vyvolal zájem a diskusi. Průkopnická role, kterou Hyde Park na sebe vzal, si však vybírá svou odměnu v podobě nadšených reakcí a shovívavosti, ale i svou daň v podobě mnohých nenaplněných očekávání a kritiky. Na stránkách pořadu si diváci stěžují na výběr dotazů, dramaturgické zpracování i na moderátory. Především pak na živé vstupy z restaurací a telefonáty.
Živé vstupy terčem kritiky
Diskutující vystupující pod nickem Marie shrnuje negativní postoj k živým vstupům: „Po shlédnutí dalšího hydeparku jsem nabyla dojmu, že řada otázek zůstala nezodpovězena a podávám tímto návrh, aby bylo ustoupeno od dotazů činěných mimo televizní studio. Je to zdlouhavé, nemá to spád a jsem přesvědčena, že za tu dobu by mohlo být zodpovězeno více velmi zajímavých a konkrétních otázek, které diváci pokládají."
Moderátorka Pavlína Kvapilová i její kolega Daniel Takáč pečlivě pročítají všechny reakce a tým o nich velmi sebekriticky přemýšlí. Podoba živých vstupů patří podle ní mezi nejčastější témata i na těchto poradách a bude se na nich proto ještě pracovat.
Vzdávat se jich ale redakce nechce. Celkově Kvapilová diskusi vítá. „Cílem bylo vyvolat právě otevřenou debatu o tématech, hostech i podobě pořadu, který je postaven na tom, že ho diváci spoluvytvářejí. Zejména na facebookové stránce pořadu, kde jsou lidé pod svým jménem a profilem, je spousta nápadů a fanoušci jsou skvělí," vysvětluje pro ParlamentníListy.cz Kvapilová.
Tým Hyde Parku: Nechceme manipulovat
Kritika je podle Kvapilové prospěšná: „Hyde Park je velký experiment a vyvíjíme ho za pochodu. Taková byla původní myšlenka. Jsme příjemně překvapení sledovaností i zájmem, který pořad vyvolal."
A co se v současné době dramaturgie snaží změnit? „Snažíme se posunout systém výběru dotazů, abychom se vyhnuli námitkám, že pořad manipulujeme nebo cenzurujeme. Máme ovšem v tuto chvíli limitované technické možnosti. Teď například budujeme novou facebookovou stránku, tam počítáme s tím, že diváci budou moct hlasovat palcem nahoru nebo dolů o kvalitě dotazu. A podobné by to mělo být do budoucna na webu Hyde Parku. Podle toho by se pak řadily otázky do vysílání," vysvětluje moderátorka.
Sledovanost se pohybuje okolo 60 tisíc diváků, na zatím nejsledovanější vydání s Milošem Zemanem se dívalo 102 tisíc lidí. Na Facebooku má pořad přes tři a půl tisíce fanoušků. Do méně populárního Twitteru je jich zapojena desetina. Počty dotazů k jednotlivým dílům se pohybují v řádu desítek až stovek. Často je Hyde Park v daném dni nejsledovanějším pořadem ČT24.
V televizi tedy mají za to, že nastoupená cesta je správná, i když ještě na pořadu bude hodně práce. „Je to nejen pro moderátora jiné než tradiční formáty. Divácké otázky a příspěvky jsou pro nás závanem svěžího vzduchu a mohou často přinést do veřejného prostoru názory, které bychom tam jinak neslyšeli," konstatuje Kvapilová.
Bulvár? Ne, veřejná služba
Kvapilová se zároveň ohrazuje proti kritice, že by byl Hyde Park pokleslým žánrem, který by měl blízko k bulváru. „Sociální sítě nejsou jen nějaká trendy záležitost, jsou to prostředky, které umožňují veřejnou televizní službu udělat lepší. Diváci jsou ti, kdo ČT platí, a my chceme, aby sami aktivně řekli, co si myslí, aby nemuseli jen doma nadávat u televize a dívat se na stále stejné mediálně okoukané tváře. Proč tady někdo širokou veřejnost neustále podceňuje? Nelíbí se mi despekt, který je v tom mezi řádky obsažen. Vždyť spousta názorů je velmi kvalitní. Není to snad čirá veřejná služba?" ptá se moderátorka.
Kvapilová upozorňuje také na to, že nikde na světě pořad přímo v takovéto podobě kolegové nebo ona zatím neviděli. „Částečnou inspiraci jsme samozřejmě čerpali - například z toho, jak rovnocenný přístup plný respektu k posluchačům zvolilo francouzské rádio RMC. Nebo z formy živých vstupů RAI v Itálii. Nicméně v takto komplexní interaktivní podobě s hlavním aktérem - jedním hostem - jsme zatím o takovém formátu neslyšeli."
Důkazem toho budiž, že pořad je oceňován i mimo hranice ČR. „Byla jsem s Hyde Parkem na workshopu EBU (European Broadcasting Union - Svaz evropských veřejnoprávních médií) a tam se o něj ostatní kolegové velmi zajímali a brali ho jako novinku. Na další setkání jsme byli pozváni jako přednášející," pochlubila se plavovlasá moderátorka.
Foto: ceskatelevize.cz
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Matěj Pálka