Psali jsme:
- Vláda zruší zvláštní školy a děti integruje. Učitelka je zoufalá
- Retardované a normální děti v jedné třídě? Učitelé jdou proti Dobešovi
Nelze ale umisťovat Romy bez mentálního postižení
„Co je třeba říci, co musíme udělat, a to v souladu s dokumentem úřadu vlády, kde strategickým úkolem v lokalitách sociálně vyloučených je to, že se do speciálních škol nesmí dostávat děti, u kterých není mentální postižení. Za druhé je třeba uvést, že síť speciálních a praktických škol je stejně široká jako u všech ostatních typů škol, nepochybně proto musí dojít k optimalizaci, ale je potřeba dávat podporu speciálním pedagogům a vážit si jejich práce," dodal Dobeš.
SLEDUJEME téma Romové
Problémem ale je, že romské děti přicházejí do škol často nepřipravené, bez sociálních návyků, aniž by však musely být nějak psychicky retardované. Přesto mohou brzdit ostatní děti a učitelé nemají kapacity a mnohdy ani specializaci na to, aby se jim věnovali.
Preferování menšiny na úkor většiny?
Nedávno Asociace speciálních pedagogů vyjádřila svůj nesouhlas s materiálem s názvem Strategie boje proti sociálnímu vyloučení na období 2011 - 2015, který je vytvořen Agenturou pro sociální začleňování v romských lokalitách pod vedením Martina Šimáčka, a který je na jednání vlády předkládán Monikou Šimůnkovou, zmocněnkyní vlády pro lidská práva.
Čtěte také: Liška nechce Romy ve zvláštních školách. Nevzdělají se tam
Pedagogové na speciálních školách nesouhlasili s tím, že by děti s nejrůznějšími druhy postižení nebo poruchami učení by měly být údajně postupně zařazovány do běžných škol. Strategii na léta 2011 až 2015 kantoři odmítli jako neodbornou a "veskrze tendenční a vše zjednodušující".
Čtěte také: Dobeš sází na školy: Na nevychované romské děti autoritu učitele
„Materiál je ve své podstatě, byť se to některým nemusí zdát, textem nedemokratické povahy. Preferuje pouze jednu část našich občanů, eufemisticky pojmenovanou se ‚sociálním znevýhodněním‘. A to na úkor všech ostatních, kteří potřebují naprosto stejný zájem a podporu," kritizuje asociace ve svém stanovisku.
Kdo to bude platit
V oblasti vzdělávání navrhuje vládní strategie změnit financování škol tak, že na děti z de facto romských ghett by školy měly dostávat peníze navíc. Děti z těchto rodin by také měly mít mateřskou školu zdarma. Ty, které by mohly mít v budoucnu problémy s učením, by měly mít školku dokonce povinnou. Děti z "vyloučených oblastí" by také měly dostávat příspěvek na jízdné, stravu, pomůcky či školní výlet. Příspěvky mají podle dokumentu zajistit, aby se děti integrovaly a měly stejné podmínky jako jejich vrstevníci z většinové společnosti.
Čtěte také: Koalice školám: Integrujte Romy a zaveďte psychology
Strategii vláda Petra Nečase schválila v září. Dokument, jenž připravila vládní agentura pro začleňování Romů a předložila vládní zmocněnkyně pro lidská práva Monika Šimůnková, obsahuje opatření majících zlepšit bezpečnost, bydlení, sociální služby, zdraví, vzdělávání a také zaměstnanosti, systému rozdělování sociálních dávek a v regionálním rozvoji.
V Česku existuje podle pět let staré analýzy přes 300 chudinských domů a čtvrtí, v nichž žije až 80 tisíc lidí, převážně Romové. Většina dospělých v těchto ghettech nemá práci. Rodiny bývají často závislé na sociálních dávkách. V poslední době se situace vyostřila zvláště na severu Čech.
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Lukáš Petřík