Na kolejích Olomoucka zuří bitva o cestující

19.05.2010 14:08 | Zprávy

Nevídané věci se dějí na páteřní železniční trati Olomouckého kraje z Nezamyslic do Šumperka. České dráhy (ČD) na ni nasadily moderní pantografovou soupravu City Elefant jako reakci na krok majitele Student Agency Radima Jančury, který začal svými žlutými vlaky Regio Jet vozit lidi na různých tratích v kraji za pouhých 5,- korun za zpáteční jízdenku. Na sporech o železnici tak alespoň vydělají cestující.

Na kolejích Olomoucka zuří bitva o cestující

Akci „Žluté jaro na železnici" vyhlásil Jančura v souvislosti s tím, že neuspěl se snahou o provozování železniční dopravy ve čtyřech krajích. „Nabídli jsme krajům provoz vlaků, které by za deset až patnáct let ušetřily neuvěřitelných sedm miliard korun na dotacích. Naše výzvy ale zůstaly bez odpovědi a kraje daly největší zakázku v historii České republiky bez soutěže pod rukou Českým drahám," uvedl Radim Jančura. Jak vysvětlil, s propagačními jízdami za více než lidové ceny začal proto, aby si cestující uvědomili, jak by železnice vypadala, kdyby hejtmani zadávali zakázky férově.

Kraje prý daly zakázku ČD pod rukou a bez soutěže

Vedení Olomouckého kraje si však za podpisem smlouvy s ČD na příštích deset let stojí. „Smlouva o dlouhodobé spolupráci s Českými drahami nám zajišťuje rozsah dopravy ve výši 5,9 milionu takzvaných vlakokilometrů, zatímco RegioJet nabízel pouze 5,146 milionu vlakokilometrů," zveřejnil jeden z důvodů, proč Jančura neuspěl, hejtman Olomouckého kraje Martin Tesařík.

Olomoucký kraj za ČD stojí

Argumentuje také možností získat dotace na obnovu vlaků a navíc prý nešlo nabídku podnikatele řádně prozkoumat, protože přišla jen čtrnáct dní před vyhlášením budoucího smluvního dopravce. „S ohledem na její rozsah nebylo možné ji včas vyhodnotit," sdělil Ivo Heger, mluvčí Olomouckého kraje.

Radim Jančura podal už loni v prosinci na hejtmana a jeho náměstka pro dopravu trestní oznámení kvůli zkreslování údajů, jehož se měli v souvislosti s výběrem dopravce dopustit. Právo na provozování železniční dopravy v krajích hodlá hájit všemi možnými prostředky, třeba až u evropského soudního tribunálu v Bruselu.

České dráhy před několika dny vydaly zprávu o tom, že během následujících tří let se chystají vylepšit vlaky v Olomouckém kraji za miliardu korun. Vedle částečně bezbariérových motorových Regionov mají přibýt modernizované osobní vozy nebo úplně nové nízkopodlažní pantografy.

Více: ČD jsou v zisku. Je to historický okamžik, říkají

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Martin Kulhánek

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DPP a odborové organizace se dohodly na dodatku ke kolektivní smlouvě

7:23 DPP a odborové organizace se dohodly na dodatku ke kolektivní smlouvě

Vedení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) a všechny odborové organizace působící v DPP podepsaly …