Sledujeme téma Taxi
Nízké jízdné znamená unavené taxikáře a vraky v ulicích
Cenový strop stanovený magistrátem se prý navíc nepohnul už od roku 2006. To prý pro mnohé taxikáře znamená minimální příjmy, neboť minimálně ceny paliva i životní náklady se od tohoto data výrazně zvedly.
"Jak je pak možné chtít, aby se nekradlo," krčí rameny odborář s tím, že jeho organizace je zastáncem stanovení minimální ceny. "Pokud to zástupci města nevědí, tak v těch vyspělých zemích je největším porušením zákonů poskytnutí služby za cenu nižší než stanovenou a nedodržení osmihodinové pracovní doby," tvrdí Jelínek.
V Praze prý Magistrát docílil toho, že řidiči často jezdí i déle než dvanáct hodin denně v technicky nevyhovujících vozidlech a stanovenou cenu ještě snižují, aby se dokázali uživit v konkurenci ostatních. "Podle kalkulace města by pražský taxikář měl za osmihodinovou pracovní dobu mít tržbu 3800 korun. Položme si otázku, zda je to při pražském provozu za cenu 28 korun za kilometr možné. Podle nás není," stěžuje si odborář.
Psali jsme:
Nepoctiví taxikáři z průvodců Prahou nemizí, tvrdí Okamura
Bém kontaktoval zastupitele taxíky. Zaplatil jako za cestu do Paříže
Primátore, pusťte nás na Ruzyň a do centra!
Taxikáře ale netrápí jen ceny. Na spoustu míst v hlavním městě totiž nemají přístup. "Kromě lukrativních stanovišť v centru se to týká především Ruzyňského letiště. Slouží pouze některým, zejména AAA Radiotaxi, kterým tímto město vytvořilo monopol a majitel AAA si mastí milióny kapsy, možná že je mastí i někomu jinému," nebere si servítky Jelínek.
"Co se týče stanovišť taxislužby, nejsou to jediná místa, kde je možno taxislužbu nabízet. Navíc měl každý možnost se do losování o správcovství přihlásit," reagoval primátor Svoboda. Pokud podle jeho slov bude pokračovat praxe, kdy taxikáři účtují cizincům jízdné v řádu tisíců korun, což se prý děje, musí město ceny regulovat.
Posledním velkým problémem trápícím taxikáře je prý neregulování počtu vozidel, které s platnou licencí každým dnem brázdí pražské ulice. Podle odboráře Jelínka není možné trvat na regulaci cen a počet vozů naopak neomezovat. Tomu se primátor brání tím, že město může dělat jen to, co mu umožňuje zákon. Regulovat počet řidičů taxi, kteří splní podmínky k získání licence na území Prahy prý ze zákona nelze.
"V oblasti taxislužby je to možnost regulovat cenu jízdného, možnost vydat obecně závaznou vyhlášku, kterou se vydává provozní řád stanovišť taxislužby a možnost obecně závaznou vyhláškou požadovat po řidičích taxislužby, kteří nabízejí svoje služby na území Prahy, složení zkoušky z místopisu. Všechny tři zákonné možnosti město využívá," brání se Svoboda.
Odpovědnost samotných řidičů a zabavování vozidel
Novela silničního zákona z magistrátní dílny by měla podle primátora přenést odpovědnost z provozovatele taxislužby na jednotlivé řidiče. "Dále je navrhované vybírání kaucí od řidičů vozidel taxislužby a smluvní přepravy, které by sloužily jako záloha na splátku případně uložené pokuty. V případě, že by řidič kauci nesložil, by mu vozidlo bylo odstaveno a zadrženy doklady od vozidla do doby uhrazení, tak jak je to dnes běžné u zahraničních dopravců," uvedl základní body novely pražský primátor.
Magistrát by také chtěl zabavovat auta, provozovaná bez platné licence. Stejný postup navrhují Svobodovi lidé i v případě nesplacení kauce. "Opět pouze represe, skutečné řešení nepřichází.Bylo by lepší rovnou taxikáře střílet, to je zaručený způsob snížení počtu řidičů," kontruje Jelínek s hořkou nadsázkou.
Šest předražení? Fakt mezinárodní problém, směje se odborář
Taxikářští odboráři relativizují i podle Svobody tristní výsledek kontrol, které Magistrát provádí pomocí figurantů, často předstírajících cizince. Město během prvnního kvartálu roku 2011 takto kontrolovalo řidiče taxi celkem 190krát, z toho 87 jich poroběhlo s pomocí figuranta. Ti zjistili předražení v šesti případech. "Když vezmeme v úvahu, že v Praze včetně mimopražských dopravců nabízí své služby cca 7000 vozidel a další cca 2000 smluvních přepravců, to je za den minimálně 30000 zakázek, pak je počet šesti předražení skutečně mezinárodní ostudou, a to si s největší pravděpodobností nestěžoval žádný zákazník ale jen oni figuranti," ironizuje magistrátní čísla Jelínek.
Podle primátora ale není ze strany taxikářů kvůli chystané novele žádný důvod k panice. "Ten, kdo taxislužbu provozuje v souladu s právními předpisy, se dopadů z městem navrhované novely bát vůbec nemusí. Ba naopak, takovým provozovatelům, v případě že bude novela schválena, přinese v mnoha směrech zjednodušení jejich agendy, slibuje Bohuslav Svoboda. Zastupitelé projednají návvrh novely už příští čtvrtek a pokud návrh projde, měli by jej v nejbližší době získat poslanci.
Psali jsme:
Platit v taxíku kreditní kartou je risk. Můžete o ní přijít
Praha proti černým taxikářům. Chce jim brát auta
Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Petr Mašek