Pravicový filozof: Právo na stávku je právo na násilí. Počítejme se ztrátami

19.06.2011 8:40 | Zprávy

Pravicový politický myslitel Alexander Tomský připomenul, že v historii proti akcím odborů zasahovala armáda a ozbrojené složky. Dnes to již ale podle něj není na místě. Poradce premiéra Roman Joch míní, že stávku by mohl stát ukončit jen v krajní možnosti. Strana svobodných občanů ale v případě blokády komunikací policejní zásah požaduje.

Pravicový filozof: Právo na stávku je právo na násilí. Počítejme se ztrátami

Tomský míní, že možnost stávky je nyní brána již jako zděděné privilegium, i když je fakt, že tomu tak v minulosti vždy nebývalo. „Stávka má za cíl vždy blokovat normální každodenní život a podle mě nelze moc oddělit to, že zaměstnanci nenastoupí do práce, a to, že budou třeba blokovat silnice. Obojí má za cíl způsobit škody a počítá se s tím. Aby se snažili zabránit škodám snad po nich ani nemůžete chtít. Právo na stávku je právo na určité násilí, je to určité vydírání," řekl ParlamentnímListům.cz Tomský.


Armáda a četnictvo se již nepovolává

„Je fakt, že dříve se proti stávkařům povolala policie, četnictvo či armáda, ale posledních sto let je brána stávka i to, co ji provází, za něco přípustného a není to považováno již za něco tragického. Za Rakouska se ještě v 19. století považovalo zastavení produkce za těžké poškození společnosti. Tím, že existuje legální právo na stávku, tak už se té blokaci nedá dnes moc zabránit," dodal Tomský.

Tomský vzpomínal, že v době Margaret Thatcherové v osmdesátých letech byli ti, kteří se nechtěli na stávce podílet („stávkokazi") často zmláceni. Podle Tomského je dnes největším problém, že většina odborářů je ze státních firem. „Odbory těží z toho, že zde je až 40 procent státních zaměstnanců a odbory chtějí stát vyždímat. U soukromé firmy si každý rozmyslí, jestli v ní bude stávkovat, protože ví, že by mohla zkrachovat a on by mohl přijít o práci," myslí si Tomský.

Více: Zažil stávky a rozvrat. Toto radí proti odborům a ČSSD


Armáda státních zaměstnanců, armáda odborů

"Kdyby bylo méně státních zaměstnanců a administrativy, deset procent, jako třeba za první republiky, tak by byly odbory naprosto bezvýznamné," říká pro ParlamentníListy.cz Tomský. Jako hlavní problém vidí rozbujelou zhýčkanou byrokracii, která se staví proti snižování platů a úsporám a proti propouštění. „K občanské válce se neschyluje, tak to nevidím jako velké drama. Byly i horší stávky," bere věc s nadhledem myslitel.

Poradce premiéra pro lidská práva Roman Joch míní, že právo na stávku je oprávněné a i blokády silnic a podobné protesty bývají tolerovány. „Uznávám právo na stávku. Myslím si, že sami odboráři tím, že lidem způsobí problémy, a komplikace ztratí na popularitě a hodně lidí naštvou," řekl serveru ParlamentníListy.cz Joch.

Policie by měla zasáhnout, míní strana Klausova exporadce

„Státní moc může zasáhnout, pokud by byly ohroženy zdraví a bezpečnost státu. Tedy policie by měla konat donucovacími prostředky pouze a jen v krajním případě," dodal Joch.

To pravicová Strana svobodných občanů, kterou založil exporadce prezidenta Václava Klause Petr Mach, míní, že v případě, že odbory blokovaly silnice, policie by zasáhnout měla. „Policie musí přistupovat k odborářům stejně jako ke kterémukoliv jinému narušiteli plynulosti dopravy," uvedl Radim Smetka, místopředseda Svobodných. (Prohlášení Svobodných ZDE )


Čtěte také:

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Lukáš Petřík

Mgr. Ondřej Kolář byl položen dotaz

Jak přesně si to vyvlastnění představujete?

A byť je to mířeno proti Rusům, není paradox, že přesně tohle dělali oni? Fakt myslíte, že je to demokratický nástroj?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Letiště Praha: Sedm nových linek dopravce easyJet

20:11 Letiště Praha: Sedm nových linek dopravce easyJet

Úplně nové linky do Birminghamu, Glasgow, Nantes, Nice, Palmy a Alicante. Zahájeno bylo také spojení…