„Je to rána, není to dobrá zpráva, nemyslím, že je to nějaký direkt, ze kterého bychom se už nevzpamatovali a nějak dramaticky a fatálně to ohrozilo konkurenceschopnost české ekonomiky,“ řekl Špicar v pořadu Interview ČT24 ke skutečnosti, že se německý Volkswagen rozhodl, že zastaví plány na výstavbu továrny na baterie u Plzně.
„Ale dobré to není z toho důvodu, že český automobilový průmysl – a my jsme nejprůmyslovější ekonomika v celé Evropě a automobilový průmysl je páteří našeho průmyslu – prochází dramatickou, nelehkou, drahou a komplikovanou transformací. Směrem od tradičních pohonů k alternativním pohonům, což kromě jiného bude znamenat, že budou zanikat celé výrobní provozy a mnoho lidí bude přicházet o práci. Proto myslím, že je důležité získávat ty alternativy, které naopak vznikat budou,“ pokračoval Špicar.
Sám podle svých slov doufá, že rozhodnutí Volkswagenu výstavbu továrny na baterky pozastavit není konečné, česká ekonomika by tím přišla o hodně. „Mohli jsme tu zpracovávat lithium, přetvářet jej do baterií, které jsou klíčové a v oblasti elektromobility budou hrát prim. A potom dokonce tento výrobek montovat do automobilů, které bychom tu vyrobili, zkompletovali a prodali do zahraničí. Tohle česká ekonomika potřebuje. Teď to dostalo určitou ránu, ale doufám, že ne fatální,“ doplnil.
Nezpochybňuje vysvětlení, že Volkswagen v tuto chvíli další kapacitu v podobě gigafactory nepotřebuje. „On se rozhodl pro jiné lokality v minulosti a v tuto chvíli by to byla nadbytečná kapacita,“ uvedl.
Česká republika by se měla zamyslet, proč ztrácí atraktivitu pro zahraniční investory. „Každý takový neúspěch je dobrý využít k tomu, proč třeba místo Španělska nebyla vybrána Česká republika. Tam už se dá dopátrat věcí, které neděláme dobře, kde musíme přidat, aby další z podobně zvažovaných investic – protože Volkswagen není jediný, který tu o takové investici přemýšlí, jak uvedla vláda, že jich má dokonce pět dalších – tak aby alespoň jedna z nich vyšla. Musíme udělat některé domácí úkoly a nejsme v tom úplně šampioni,“ míní Špicar, podle kterého Česko nemá čekat na Volkswagen. „Musíme ale využít tu lekci, abychom si hendikepy, které máme, napravili. Je to třeba určitě připravenost průmyslových zón,“ zmínil.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Natálie Brožovská