Případ zlínského zastupitele Zdeňka Vacka z SPD není čtenářům ParlamentníchListů.cz neznámý. Vacek je totiž nejen zastupitelem, ale byl zvolen i do čela krajského výboru pro územní plánování a životní prostředí.
Zároveň roky působí v ekologické neziskovce Egeria, která opakovaně blokuje zahájení stavby důležité dopravní tepny, dálnice D49. Podrobnosti o případu jsme přinesli ZDE. Následně na případ upozornila další média.
Server idnes.cz nedávno upozornil na to, že spolek Egeria podal opět, někdy během února, další podnět a nejspíš tím zase odsunul datum, kdy by mohlo dojít k získání stavebního povolení a zahájení stavby.
Jak ParlamentnímListům.cz potvrdil mluvčí Ministerstva dopravy Tomáš Neřold, zahájení stavby dlouhodobě brání právě stavební povolení, pro jehož vydání nejsou k dipozici všechny potřebné doklady.
Mluvčího resortu ministra Dana Ťoka jsme se zeptali i konkrétně na spolek Egeria, jehož je zlínský zastupitel Vacek členem. Konkrétně nás zajímalo, do jaké míry činnost Egerie ve věci D49 brání a zdržuje zahájení stavby a zda jde o významné překážky.
„Ano, to je pravda, jedná se o odvolání proti v pořadí již třetí výjimce ze zásahu do biotopu zvláště chráněných druhů. Spolek Egeria systematicky napadá všechna rozhodnutí ve věci D49,“ uvedl Neřold.
Dodal, že tato ekologická neziskovka blokuje výstavbu D49, která má spojit Zlín se Slovenskem, dlouhodobě. Nakolik je činnost Egerie zdržující? „Velmi, v souvislosti s jeho podáními došlo ke zdržení, které lze počítat v letech,“ konstatoval jednoznačně Tomáš Neřold.
Z jeho dalších slov je patrné, že spolky, jejichž založení je velmi jednoduché a stačí k tomu pár lidí, mají mnohem větší pravomoce než dokonce vlastníci dotčených pozemků, kterých se stavby týkají.
„Jedinou šancí na eliminaci obstrukcí je přijetí novely stavebního zákona, která umožní snížit počet formálně vedených správních řízení (integrace dnes samostatně vedených řízení), což sníží i prostor pro odvolání a soudní přezkumy. Podle současných pravidel je velmi snadné takový spolek založit. Teoreticky může vzniknout neomezené množství spolků, účelově zakládaných k obstrukcím dopravních, ale i jiných staveb, které byly posuzovány v rámci procesu EIA, nebo např. i k vyvíjení nátlaku na investory. Díky aktuálně platné legislativě mají tyto spolky ve správních řízeních silnější pozici, než samotní účastníci řízení přímo dotčení záměrem,“ dodal mluvčí Ministerstva dopravy Tomáš Neřold pro ParlamentníListy.cz s tím, že zrychlení staveb by mohl v budoucnu přinést i zákon o liniových stavbách, který zjednoduší kompetence úřadů v povolovacím řízení u klíčových staveb.
Jak celou situaci vidí zlínský hejtman Jiří Čunek z KDU-ČSL? Ten sám Zdeňka Vacka do čela výboru pro územní plánování chtěl. Lidé, kteří se tímto způsobem angažují, tak podle jeho slov mohou zjistit, jaká odpovědnost na kraji leží.
„Mít ty lidi proti sobě znamená, že se zdrží stavba několik let. Mít je při sobě znamená, že uvidí, o čem ta problematika v celé šíři je a budou mít jasnou odpovědnost. Protože pan ing. Vacek je hydrolog a je zastupitel a byl možná právě proto, že dělá v tom spolku, zvolen členem zastupitelstva, chtěl jsem, aby byl předsedou toho výboru a přímo byl vtažen do odpovědnosti za rozhodování,“ argumentuje hejtman Čunek.
Vacek prý hejtmanovi sdělil, že o posledním podání proti dálnici D49 ani nevěděl. A v rámci práce na zastupitelstvu a výboru se podle hejtmana může ukázat jeho užitečnost. „Pokud by se ukázalo, že to užitečné není, tak žádná funkce není na věky. Zatím si ale myslím, že kontraproduktivně proti stavbám ve Zlínském kraji nevystoupil. Věřím, že s těmito spolky nalezneme společnou řeč,“ sděluje pro ParlamentníListy.cz Jiří Čunek a dodává, že pokud by začal zastupitel Vacek proti zájmům kraje konat, ve své funkci předsedy výboru skončí. „A to se týká každého z mých spolupracovníků,“ upřesnil hejtman.
Podle senátora a zlínského zastupitele Iva Valenty ale není normální, aby Zdeněk Vacek byl zároveň šéf výboru a zároveň členem ekologického spolku, který blokuje a zdržuje pro Zlínský kraj zásadní dopravní stavbu. „Podle mého soudu si musí každý člověk vybrat, jestli chce být ekologickým aktivistou anebo chce pracovat v krajském zastupitelstvu a podílet se na rozvoji našeho regionu. Respektuji, že pan Vacek může mít na mnoho témat rozdílný názor, ale není možné, aby se podílel na blokování tolik potřebných strategických investic v našem kraji pouze dalšími a dalšími administrativními překážkami a umělým prodlužováním všech správních řízení. Rád bych připomněl, že výstavba D49 se táhne již od roku 1996, její trasa je součástí hlavní evropské dopravní sítě,“ míní.
„Dálnice D49 totiž konečně propojí Českou republiku a Slovensko, odlehčí přetíženým stávajícím komunikacím, které mimochodem na rozdíl od plánované D49 vedou chráněným krajinným územím, pomohou snížit dopravní zátěž krajské metropole (až 30 tisíc aut denně) a pomohou ekonomickému rozvoji celého regionu, kdy se odhaduje meziroční přírůstek regionálního HDP ve výši několika desítek miliard korun. Takže přestaňme se přesvědčovat o hloupostech a zastavme to nekonečné uhýbání ekologickému bláznění a pojďme konečně dotáhnout dálniční napojení našeho kraje,“ konstatoval senátor Ivo Valenta.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radim Panenka