„Jsme skvělí.“ Státní manažeři měli zhodnotit svůj výkon. Přísní nebyli

22.06.2024 15:58 | Monitoring

Pozvednuté obočí v české internetové obci vyvolává nově zveřejněné služební hodnocení státních zaměstnanců. Nepřekvapivě se pohybuje ve velmi kladných hodnotách. Lidé poukazují na to, že samotné hodnocení je absurdní, jelikož k němu dochází v rámci jedné instituce, a to s tím předpokladem, že vysoké hodnocení přináší vyplácení nemalých bonusů.

„Jsme skvělí.“ Státní manažeři měli zhodnotit svůj výkon. Přísní nebyli
Foto: mvcr.cz
Popisek: Ministerstvo vnitra ČR

Ministerstvo vnitra zveřejnilo souhrnné údaje o služebním hodnocení za rok 2023. A údaje jsou vskutku zajímavé. Analýza služebního hodnocení ukázala, že podíl státních zaměstnanců, jejichž výkon služby byl hodnocen jako nadstandardní, byl v případě představených 96 %, zatímco v případě ostatních státních zaměstnanců 66 %. Vynikajícími, všeobecně uznávanými odborníky bylo uznáno 15 % hodnocených představených a pouze 1 % hodnocených ostatních státních zaměstnanců.

Naopak podprůměrného výkonu služby dosáhlo pouze 1 % hodnocených státních zaměstnanců.

Nad výsledky se pozastavuje na sociální síti X Jakub Drbohlav, který neskrývá pochybnosti. „96 % manažerů ve státní správě podává podle služebního hodnocení nadstandardní výkony. Je to skoro 7 tisíc lidí. Ze všech zaměstnanců (asi 80 tis. lidí) podalo podprůměrný výkon 1 % hodnocených. Jaký závěr o fungování hodnocení z toho dělá naše státní služba?“ táže se.

 

 

Michal Urbánek by raději navrhl jiné mechanismy hodnocení státních zaměstnanců: „Proč nemá státní správa hodnoceni jako Uber nebo jakákoli jiná moderní firma, tj po každé interakci člověk dává hvězdičky. Věřím, že bych dal tak 20-30% úředníků pět hvězdiček, zbytek by dostal 1 hvězdičku,“ navrhl způsob, který by podle něj nabídl reálnější hodnocení státních zaměstnanců.

„U lidí, kteří se potkávají s občany by to asi dávalo smysl, ale upřímně to nejsou ti, na jejichž výkonu nejvíc závisí,“ reagoval Drbohlav na zmiňovanou možnost služebního hodnocení. A doplnil: „Mně by se spíš líbilo mít normální KPIs: například 50 % podle výkonu sektoru, kde pracuju (třeba doba dožití ve zdraví v ČR na zdravotnictví),“ poznamenal.

 

 

Hodnocení je z podstaty špatná metrika, zapojil názor do diskuse diskutér Petr Hladík. „Pro mnohé úřady se stalo osobní ohodnocení nuceným přídavkem, bez kterého by neudržely zaměstnance, tedy je z něj fakticky součást platu. A negativní hodnocení dávat nechcete, protože se vystavujete soudu,“ poukázal.

 

 

„No tak asi ouředníci nebudou o sobě psát negativa, že jo. Nicméně, nejde ani tak o to jak pracují, ale ŽE pracují. Spousta těch lidí tam nemá co dělat, protože jejich agendy jsou nadbytečné a motivace pro odbavování žádostí není k uspokojení klienta, ale zbavení se horké brambory,“ zněla další z reakcí.

 

 

Jiní služební hodnocení státních zaměstnanců popsali jednoduše jednou větou: „Když se hlídač hlídá sám.“

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Natálie Brožovská

MUDr. Ivo Trešl byl položen dotaz

očkování

Vážený pane doktore, ráda bych využila možnosti se vás zde zeptat na jednu věc. Když se nechám očkovat proti černému kašli, znamená to, že ho nemůžu dostat nebo je to jak s vakcínou proti covidu? A ještě na jak dlouho mě případně očkování proti nákaze ochrání? A když už jsem nakousla téma covid, pro...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Dejte pokoj!“ Premiér Fiala popřál občanům. Reakce nebyla vřelá

14:20 „Dejte pokoj!“ Premiér Fiala popřál občanům. Reakce nebyla vřelá

Premiér Petr Fiala (ODS) se rozhodl popřát občanům České republiky radostné a klidné svátky a působi…