Velký skandál musí řešit Česká pošta. Jde o zpronevěru milionů korun, určených na výplatu poštovních poukázek a důchodů. Dopustit se jí měla firma, která pro státní firmu provozovala celkem sedmnáct pošt v rámci projektu Pošta Partner.
Jak informovalo vedení Pošty, podnik se společností po zjištění o manipulacích okamžitě vypověděl všechny smlouvy a podal na ni trestní oznámení.
Všech sedmnáct poboček tak bylo na konci minulého týdne uzavřeno. Lidé si budou moct na poštu zajít do jiné pobočky a ve střednědobém horizontu bude Česká pošta hledat jiného partnera.
Deset uzavřených poboček se nachází v Jihomoravském kraji, tři na Vysočině a v Královéhradeckém a jedna ve Středočeském.
„Česká pošta na finanční machinace provozovatele přišla díky svému systému kontroly. Klienti o žádné své peníze, které svěřili České poště, nepřišli,“ ujišťuje Česká pošta.
Projekt Pošta Partner se rozjel za ministra vnitra Ivana Langera v roce 2009. Projekt inspirovaný zahraničím měl vyřešit chronické finanční potíže státního doručovacího kolosu. Počítalo se s tím, že partnerem, který provoz pošty převezme, se stane třeba vesnická trafika, obchod nebo papírnictví.
První pošta v projektu Partner se otevřela v Informačním centru Městského úřadu na Božím daru. Cílem bylo, aby do roku 2025 z asi tří tisíc dvou set poboček Česká pošta sama provozovala jen necelých 700.
Od této „revoluce“ došlo na poště k zásadní změně až za ministra Rakušana, který v roce 2023 oznámil zrušení více než tří stovek poboček. Jako důvod řezu ministr Rakušan uváděl, že minulé vlády podnik zanedbávaly.
Rakušanův projekt pojmenovaný jako Ambice počítal se zajištěním výnosů ve výši asi dvanáct a půl miliardy, které mělo zajistit to, že by pošta převzala agendy jiných úřadů. Nebylo přitom úplně jasné, jak to má proběhnout v praxi.
„Ambiciózní plán šéfa rezortu vnitra Víta Rakušana (STAN) a vedení pošty, který využívá různých moderních manažerských pojmů a filozoficky laděných statí o roli České pošty ve společnosti, zatím existuje primárně na papíře,“ psali komentátoři Seznam Zpráv vloni v červenci.
Ministr Vít Rakušan hovořil o tom, že pošta nabídne „digitální dotyk těm, kteří chtějí být offline“. „Každému, kdo nebude schopen, nebo ochoten přejít na digitální komunikaci. Česká pošta má zajistit přístup obyvatel k fyzickým službám státu,“ avizoval.
Pobočky se podle něj měly kromě státu otevřít i komerčním službám, a z těchto peněz měla Pošta platit své aktivity.
Představy o spolupráci pošty s komerčním sektorem ale podle mnohých skrývají rizika, která odhalil právě případ společnosti, která zdefraudovala miliony veřejných prostředků.
„Česká pošta by měla své služby provozovat sama a být garantem jistoty a kvality. Pokud dokáže fungovat ziskově Pošta Partner, pak to musí zvládnout také Česká pošta spadající pod Ministerstvo vnitra,“ říká k tomu pro ParlamentníListy.cz poslankyně SPD Karla Maříková.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jakub Vosáhlo