V Česku jsou ceny potravin opravdu vysoké. Levněji si Češi, Moravané a Slezané nakoupí v Polsku, ale mnohdy i v Rakousku. Mezitím se v Česku vedou spory, kdo za výrazné zdražení potravin může víc – zda zemědělci, potravináři, Agrární komora ČR nebo supermarkety.
Agrární komora ČR tvrdí, že hlavní pánem na českém trhu jsou obchodní řetězce. Pokud jim totiž čeští zemědělci nabídnou své produkty za konkrétní cenu, řetězec může vyrukovat s tím, že zemědělec musí zlevnit, protože pokud nezlevní, mohou si najít jiného dodavatele, třeba i z jiné země. A uvedený produkt zabalí do obalu své soukromé značky. Například K-Jarmark od Kaufland Česká republika, Pilos od Lidl Česká republika nebo Clever od BILLA Česká republika.
„Od našich členů máme informace, že obchody plíživě snižují objednávky zavedených značkových výrobků a nahrazují je těmito svými privátními značkami, které si nechávají dodávat za co nejnižší cenu. Pokud dodavatel nepřistoupí na jejich nátlakové, nadiktované a neférové podmínky, jednoduše jej takzvaně vylistují a vymění za jinou firmu. Třeba i zahraničního producenta. Obchodní řetězce tak diskriminují tradiční výrobky domácích producentů, které pak v regálu slouží pouze jako zdánlivě předražená stafáž pro zlepšení prodejů potravin jejich privátních značek. A vše pak v médiích obhajuje lobbista supermarketů Tomáš Prouza ze Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR jako zalité sluncem, navíc úžasně pročeské a prozákaznické. Vymýšlení argumentů pro obhajování nenasytnosti a chamtivosti obchodních řetězců jde panu Prouzovi opravdu skvěle,“ zaznělo od Agrární komory ČR.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp