V Česku jsou ceny potravin opravdu vysoké. Levněji si Češi, Moravané a Slezané nakoupí v Polsku, ale mnohdy i v Rakousku. Mezitím se v Česku vedou spory, kdo za výrazné zdražení potravin může víc – zda zemědělci, potravináři, Agrární komora ČR nebo supermarkety.
Agrární komora ČR tvrdí, že hlavní pánem na českém trhu jsou obchodní řetězce. Pokud jim totiž čeští zemědělci nabídnou své produkty za konkrétní cenu, řetězec může vyrukovat s tím, že zemědělec musí zlevnit, protože pokud nezlevní, mohou si najít jiného dodavatele, třeba i z jiné země. A uvedený produkt zabalí do obalu své soukromé značky. Například K-Jarmark od Kaufland Česká republika, Pilos od Lidl Česká republika nebo Clever od BILLA Česká republika.
„Od našich členů máme informace, že obchody plíživě snižují objednávky zavedených značkových výrobků a nahrazují je těmito svými privátními značkami, které si nechávají dodávat za co nejnižší cenu. Pokud dodavatel nepřistoupí na jejich nátlakové, nadiktované a neférové podmínky, jednoduše jej takzvaně vylistují a vymění za jinou firmu. Třeba i zahraničního producenta. Obchodní řetězce tak diskriminují tradiční výrobky domácích producentů, které pak v regálu slouží pouze jako zdánlivě předražená stafáž pro zlepšení prodejů potravin jejich privátních značek. A vše pak v médiích obhajuje lobbista supermarketů Tomáš Prouza ze Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR jako zalité sluncem, navíc úžasně pročeské a prozákaznické. Vymýšlení argumentů pro obhajování nenasytnosti a chamtivosti obchodních řetězců jde panu Prouzovi opravdu skvěle,“ zaznělo od Agrární komory ČR.
Ke svému stanovisku přidala obrázek, z něhož by Tomáš Prouza patrně neměl radost.
Pár dní před tím se Agrární komora ČR rozhodla obrátit na Úřad na ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Právě kvůli snaze supermarketů prodávat za nejnižší ceny privátní značky bez ohledu na jejich kvalitu, což z pohledu Agrární komory ČR poškozuje české producenty.
„Tyto potraviny mají pouze jiný obal, ale složením a hmotností se neliší od značkových potravin přímo od dodavatele. Obchodní řetězce však ‚privátky‘ nabízejí až o 20 % levněji než totožné výrobky od totožného výrobce. Mají tak na nich nižší obchodní přirážku a pro spotřebitele jsou finančně dostupnější než stejné, ale dražší výrobky od konkrétního dodavatele. V důsledku těchto nespravedlivých obchodních praktik supermarkety snižují poptávku po českých potravinách zavedených značek a vytlačují je na okraj zájmu spotřebitelů,“ uvedla komora.
Mluvčí Kauflandu Renáta Maierl však ve vyjádření pro server ParlamentníListy.cz před časem zdůraznila, že Kaufland jednoznačně podporuje české zemědělce.
„Primárně máme zájem podporovat české výrobce, proto je v rámci lokálního vývoje vlastních značek oslovujeme. Před třemi roky jsme uvedli na trh naši národní značku K-Jarmark, která nabízí produkty výhradně od českých výrobců. Konkrétního výrobce navíc vždy uvádíme na obalu daného produktu. Umístění produktů privátních značek nebo brandů v regálech je stejné, najdete je vždy dle sortimentní skupiny,“ řekla mluvčí.
Podporu českých producentů v odpovědi ParlamentnímListům.cz zmínila mnohokrát: „České producenty podporujeme napříč celým sortimentem, ať už v úseku pečiva, mléčných produktů nebo ovoce a zeleniny, a dokonce i piv. Více než 15 let také spolupracujeme s českými ovocnáři a zelináři v rámci tzv. pěstebních kontraktů, kdy českým ovocnářům a zelinářům předem (na další sezónu) garantujeme odkup jejich produkce. V současné době takto spolupracujeme s téměř 30 českými subjekty. V současné době činí podíl potravin, které nakupujeme od českých subjektů více než 72 %,“ zakončila svou odpověď Renáta Maierl.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp