Ministerstvo poprvé zakázku na stroj pro přepravu ústavních činitelů vypsalo loni v létě, přihlásil se pouze jeden zájemce, který nesplnil předepsané podmínky. Úřad proto tendr zrušil a následně jej znovu vypsal. Do nové soutěže podaly přihlášky tři firmy, všechny na starší letouny Global 5000. Dvě z nabídek ale podle Pejška nesplnily požadované parametry a náležitosti, a ze soutěže proto byly již v prosinci vyřazeny.
Vítězem se tak stala třetí nabídka, shodou okolností nejlevnější. Podle Lidových novin a deníku E15 jí byla firma Omnipol. Proti rozhodnutí se odvolal jeden z neúspěšných uchazečů, švýcarská společnost STM Aircraft. Třetím účastníkem soutěže byla česká společnost Glomex MS, uvedla média.
Poté, co byla námitka firmy STM Aircraft odmítnuta, ale obrana vyloučila i třetího uchazeče. „Zbývající účastník byl vyloučen v pátek 17. ledna 2020 poté, co na základě výzvy ze strany ministerstva deklaroval, že již nedisponuje nabízeným letounem, a nemůže ho tedy dodat,“ poznamenal Pejšek. Firma podle něj nabídla stroj jiný, což ale zákon neumožňuje. „Jednalo by se o nepovolenou změnu nabídky, která by měla podstatný vliv na hodnocení,“ uvedl Pejšek. Úřad proto předpokládá, že celé výběrové řízení po uplynutí všech lhůt zruší, protože v soutěži nezůstala žádná nabídka.
„Jak je možné, že někdo jako Metnar, se může stát ministrem? Tragédie doby,“ okomentoval zrušený tendr Motejlek. „Jinak samozřejmě do nebe volající amatérismus Omnipolu. Ale to už jim jistě sdělil vlastník letadla,“ dodal Motejlek.
Letoun Global 5000, který nabídla firma Omnipol, podle Lidových novin v minulosti provozovala ruská společnost Insat Aero, která sídlí v Moskvě. Konkrétní stroj je registrován v leteckém rejstříku na Kajmanských ostrovech. Jako majitel byla 9. června 2014 uvedena společnost s ručením omezeným Adilmar Park Ltd., která má jako oficiální sídlo firmy uvedenou adresu na Britských Panenských ostrovech. Karibské souostroví je známým daňovým rájem, který se hojně využívá ke skrytí skutečných majitelů, poznamenal deník.
„Tenhle stát je naprosto šílenej, neschopnost do nebe volající. Global 5000 od Bombardieru chce vláda koupit od Omnipolu za cca 650+ milionů korun. Toto cca 5 let ‚ojeté‘ letadlo právě stojí na moskevském letišti Vnukovo. Nabízí se za 22,75 mld. USD. Finální cena bývá o 10–15 procent nižší. To je ověřená a nezpochybnitelná praxe. Tedy cca 440 milionů Kč. Může někdo vysvětlit, proč se bude kupovat přes prostředníka, který si tam přihodí nejméně 200 mega? Proč stát nekupuje přímo od brokera?“ komentoval již minulý týden celý tendr Motejlek.
Obrana žádala stroj schopný přepravit 14 až 19 cestujících, a to nový, nebo už použitý. Má být schopen doletu více než 8 000 kilometrů. Součástí tendru je i zajištění dvouletého servisu a oprav.
Armáda se v poslední době potýkala kvůli poruchám či plánovaným údržbám s nedostatkem letadel, kterými by mohla přepravovat politiky. Kapacita vládní letky je podle ministerstva i ústavních činitelů nedostatečná a letka je zastaralá. Nyní má armáda k dispozici dva airbusy A-319, které nejsou ekonomické pro dopravu menšího počtu cestujících. Dvěma letounům Jak-40 vyrobených na konci 70. let končí životnost a případná modernizace by byla nákladná, armáda se je proto chystá vyřadit. Před téměř 30 lety byl vyroben Challenger CL-601, který se rovněž používá na přepravu politiků. Vojáci si ale stěžují na jeho častou poruchovost.
Armáda rovněž používá čtyři stroje CASA C-295M, které jsou však určeny především pro přepravu vojáků. Letoun má nižší dolet a v kabině je hlučný, ústavní činitele s ním proto armáda nepřepravuje.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vef