Název fiktivní proromské organizace „Snědá tíseň“ se objevil ve dvou posledních epizodách osmidílné komedie, která se podle údajů sledovanosti stala trhákem původní tvorby České televize. Od minulého pondělí se pokusilo stránku na Facebooku najít, respektive označit jako „to se mi líbí“ už téměř devětadvacet tisíc lidí. Tedy je na tom za pár dní zhruba stejně jako doposud organizace Romea se svými 29.600 lajky.
Kdo udělal pro Chanov nejvíc?
„Jsme pro zavedení tramvajové trati Most–Chanov,“ tak zní jeden z nejčerstvějších příspěvků na facebookové stránce Snědá tíseň, který se objevil během tohoto víkendu. Autorem je Milan Papežík, producent, hudební manažer a správce stránek Kelly Family Czech Republic.
Svůj nápad adresoval i přímo hlavnímu představiteli Luďana, který byl dnes rovněž aktivní na Facebooku, když zveřejnil ráno kolem deváté hodiny fotografii z Mostu, před tamním hotelem Cascade.
„Luďane, zaveď v rámci Snědé tísně tramvajovou linku Most–Chanov,“ píše v sobotu Papežík na stránce herce Martina Hofmanna, fiktivního koordinátora Snědé tísně.
Ať táhne Člověk v plísni…
Za pozornost stojí také komentáře míněné zcela vážně k tématu romské otázky, jako například od Petera Janovičeka (přeloženo ze slovenštiny): „Snědá tíseň a seriál Most! udělaly pro pozitivní obraz Romů ve společnosti za pár týdnů víc, než mnozí vládní zplnomocněnci za celé roky!“
Názor se v různých obměnách opakuje:
„Nemám moc rád Pavla Novotného. Ale v posledním díle live Luboše Xavera Veselého řekl, že seriál Most! udělal pro integraci Romů úplně nejvíc za posledních 30 let. A s tím já 100% souhlasím!“ píše například Jaroslav Bělánek.
Na stránce visí také příspěvek od známé advokátky Kláry Samkové: „Ať táhne ČLOVĚK V PLÍSNI do tam, jedině tíseň!!“
Většina příspěvků je pochopitelně založena na humoru, který je kořením samotného filmového díla:
Stránku podle Richarda Kalaba „doporučuje devět z osmi gadžů“.
„Cikorky už to lajkujou.“ Snad se zlevní pivo
Facebookovou stránku Snědá tíseň vytvořili protagonisté během natáčení čtvrtého dílu, který měl televizní premiéru minulé pondělí.
-Facebook je hotovej.
-Co? Počkej, Čočkine, vole, možná to spíš smaž, vole, já jsem si dělal srandu.
-Cikorky už to lajkujou.
-Jak lajkujou, ty vole? Ty vole, normálně dej do tmy, ty vole, to zmiz někam.
-Ale to nemůžeš smazat. To je facebook. Facebook nejde smazat.
(přepis dialogu ze 4. dílu, kdy vzniká facebooková stránka Snědá tíseň)
Řada diváků měla nutkání stránku po odvysílání hledat na Facebooku. Ta přitom ve skutečnosti vznikla už během natáčení v červenci 2017. Až nyní ale během jednoho týdne nasbírala kolem 28 tisíc sledovatelů a označení „to se mi líbí“, přestože kromě úvodního loga neobsahuje žádné další informace, statusy či fotografie. „Stránka není určena k PR účelům, ani to nemá být aktivní stránka, byla vytvořena pouze pro natáčení seriálu v roce 2017,“ řekla novinářům mluvčí České televize Karolína Blinková. Proč tedy stránku poté tvůrci „nedali do tmy“, tedy nezrušili, není úplně jasné.
V tuto chvíli téměř denně pod jediný příspěvek – fotografii loga „Snědá tíseň“ – přibývají nové komentáře.
Podle některých diváků by vzhledem k oblíbenosti této „neziskovky“ nemělo zůstat u fikce: „Snad z toho taky vznikne třeba zajímavej projekt,“ naznačuje například Radek Rezac.
Šmoulové z Chanova
Stránku „doporučil“ (což je jedna z funkcionalit komunitních stránek, kterou mohou uživatelé Facebooku použít) například mostecký herec a podnikatel Jiří Maria Sieber, který není proromskými organizacemi příliš oblíben za své údajně rasistické výroky. Zhruba před týdnem si na stránce přisadil s agitkou na svou knihu Šmoulové z Chanova, která rovněž rozdělila veřejnost na dva tábory a po jejím vydání došlo i na spor mosteckého novináře s ombudsmanku.
Bytové družstvo, pro které pracuje mluvčí a novinář Petr Prokeš, muselo dokonce nakonec odstranit z webových stránek a z Facebooku reportáž, kde se v souvislosti s knihou nevhodně mluvilo o cikánech. „Tuto reportáž jsme ovšem netočili my a její ‚nevhodnost‘ vznikla tím, že je tam vytržena z kontextu citace z knihy J. M. Siebera Šmoulové z Chanova,“ hájilo se tehdy družstvo. Tiskový mluvčí Krušnohoru Petr Prokeš v reportáži říkal, že „pokud bychom cikány oplodňovali, za několik generací bychom z nich měli v domech vzorné bydlící“.
„Koordinátor“ přivezl skutečné peníze
Vedení města Mostu se snaží propagačně svézt s vlnou „Dycky Most!“. Primátor Jan Paparega si hláškou vyzdobil osobní facebookový profil. Turistické centrum v pátek nabídlo nová trika.
Občan Matěj Kuřina se pod příspěvkem o tričkách vyjádřil: „Hlavně, aby šel zisk zas na hospic, nebo někam do dobrých rukou a ne, aby za pana Kolečka atd. vydělával magistrát.“
Hospic již filmaři podpořili. Přijeli do Mostu tento týden předat téměř 93.921 korun jako výtěžek z předpremiérového promítání v pěti městech České republiky. „Vybrané peníze použijeme na léčbu bolestivosti. Pořídíme za ně opiáty a opiátové náplasti, což je pro naše klienty moc důležité,“ prozradila ředitelka mosteckého hospicu Blanka Štěvicová a dále uvedla: „Každé pondělí se na seriál díváme a hned v úterý o něm diskutujeme. Zdravíme se ‚Dycky Most!‘“.
První díl komediálního seriálu „Most!“ sledovalo v televizi více než 1,2 milionu diváků, odloženě v televizi 328 tisíc a na webu v průběhu sedmi dní po odvysílání pak dalších 141 tisíc. Zatím poslední odvysílaný díl se přehoupl přes 1,5 milionu diváků. Nejvyhledávanější je seriál mezi vysokoškolsky vzdělanými diváky (share 46,6 %) a mezi muži ve věku 30 až 44 let (share 44,51 %).
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Lucie Bartoš