„Tyhle příručky slouží místo výcvikového tábora pro ideologicky spřízněné nebo hloupé novináře. Jejich jediným cílem je odnaučit redaktory solidní novinařinu a naopak je naučit manipulovat, ba přímo lhát, a to s cílem šířit strach,“ sdělil ParlamentnímListům.cz novinář, který dlouhodobě sleduje vývoj v energetice, Přemysl Souček. A o co jde?
Návody k použití I.
Na podivné seznamy rad od slovutných organizací, které vypadají jako návody k použití, v Česku před necelým rokem upozornil web s podivným názvem Sýra zdarma, který má ve svých zásadách třeba klima realismus. V článku „Internetová příručka klimatické manipulace. Pro případ horka“ píše o iniciativě „Covering Climate Now“ (CCN), což by se dalo pro větší srozumitelnost přeložit jako „Současné mediální pokrytí klimatu“ nebo o „Global Heat Health Information Network“ (GHHIN), tedy „Globální teplotní zdravotní informační síti“. Iniciativu spoluzaložil britský deník Guardian a přihlásilo se k ní 170 médií včetně třeba společnosti Bloomberg nebo televize CBS News. Síť je sdružení vědců, politiků a dobrovolníků založené Světovou zdravotnickou organizací (WHO), mezinárodní meteorologickou organizací a řadou institucí včetně mnoha univerzit.
Rady CCN jsou shrnuty do třinácti kapitol a dalších podkapitol, proto budeme některé vybírat jako „rozinky z vánočky“. Takže: „Klimatické změny jsou určujícím příběhem naší doby… Dobrá žurnalistika nesmí omezovat klimatické zpravodajství na vědu a počasí. Bez ohledu na to, jaká je vaše specializace - politika, obchod, zdraví, bydlení vzdělání, jídlo, národní bezpečnost, zábava, sport či něco jiného – je třeba zdůrazňovat silné klimatické vazby… Příběhy nebo komentáře, které zpochybňují vědecký konsenzus nebo zesměšňují klimatický aktivismus, nepatří do zpráv. Tam, kde se nelze vyhnout klimatickému popírání - pokud přichází například z nejvyšších úrovní vlády - odpovědné novinářské rámování jasně ukáže, že je kontrafaktuální, ne-li zakořeněné ve zlé víře… Příběhy o extrémních vedrech například lépe ilustrují obrázky ošoupaných lidí ve veřejných klimatizovaných prostorech než fotografie ‚zábavy na slunci‘ plážových návštěvníků cákajících se ve vlnách.“

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Rychetský
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.