Státnímu fondu kinematografie došly finanční prostředky, které má pro finanční pobídky zahraničních filmařů. Zastavili tak poskytování dvacetiprocentní slevy na služby a zboží tuzemských poskytovatelů zahraničním producentům. Za rok 2019 v České republice utratili zahraniční filmaři pět miliard korun. Pobídkový systém je prozatím zavřený na tři měsíce. Ve studiu tuto událost komentují Helena Bezděk Fraňková (ředitelka Státního fondu kinematografie) a Jaromír Dočekal (producent).
„Proč by něco takového mělo fungovat, jak vysvětlíte kritikům, že se nejedná o prostou dotaci?“ ptal se moderátor Jakub Železný. Helena Fraňková odpověděla jako první a její odpověď byla překvapivá. Odpovídá, že dokud filmové pobídky nezačaly zavádět ostatní státy Evropské unie, tak Česká republika nebyla nucena je zavádět, a dokonce v devadesátých letech si tu zahraniční filmoví tvůrci podávali dveře. „Teprve až když začalo filmové pobídky zavádět Maďarsko, Německo a další státy, tak jsme se museli připojit,“ doplňuje Fraňková. „Je zcela logické, že když někde nabízejí dva stejné jogurty a jeden je o 20 % levnější, tak samozřejmě, když je to stejné, tak půjdete tam, kde je levnější,“ doplňuje.
„Platí to i pro české produkce? Mají taky ony nárok na pobídky nějaké?“ mířila další otázka na Jaromíra Dočekala. Na to mu bylo odpovězeno, že je to skutečně tak. Rozhovor však exceloval další otázkou moderátora: „A není to tak, že se filmaři tak trochu namlsali a chtějí víc a víc? Podobně jako kritici zemědělských dotací říkají, že dřív to šlo bez dotací, nyní už ne, tak se člověk musí zeptat, zda to přeci jen nejde bez dotací?“ „To by bylo skvělé, já bych byl první, kdo by byl pro to, aby se zrušily dotace.“ „Ne, já bych byla první!“ dupla si Fraňková. „Tak já bych byl tedy hned druhý,“ opravil se producent a pokračoval, „kdyby se zrušily dotace v celé Evropské unii, protože tím pádem by se náš filmový průmysl stal opět konkurenceschopný, bohužel ty pobídky jsou v celé Evropě, a nejen v Evropě, ony ty pobídky jsou po celém světě. My jdeme proti těmto pobídkám, a když je nebudeme mít, tak nebudeme konkurenceschopní,“ vysvětlil svůj postoj známý producent.
Celý rozhovor ke zhlédnutí ZDE
Moderátor pokračoval vzpomínkou na Toma Cruise, který v devadesátých letech kritizoval právě české služby potom, co tu natáčel Mission Impossible. „Myslím, že řadě lidí spadl hřebínek, když Tom Cruise nás kritizoval. Byla to taková ta doba toho velkého vzepětí, kdy jsme si mysleli, že jsme nejlepší na světě, a úplně to tak nebylo. Na druhou stranu v té době sem jezdila jedna velká produkce za druhou, tak si člověk klade otázku, jestli by to nešlo nějak vymyslet?“ vyptával se moderátor. „No šlo, kdyby se zrušily pobídky v celé Evropě,“ odpovídá Dočekal, „Česká republika si vyzkoušela natáčet bez filmových pobídek v období 2004 až 2010 a z obratu, který byl předtím, což bylo nějakých šest miliard, jsme klesli na miliardu, bohužel bez těch pobídek, které jsou všude kolem nás, je nemáme jak přilákat,“ objasňuje ředitelka Státního fondu kinematografie.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: tle