„Praha 1 ve spolupráci s MHMP hodlá od 1. 1. 2024 zavést mýtné! Mýtné by mělo zasáhnout celou oblast Prahy 1 mimo magistrálu a cena bude stanovena jen za celodenní průjezd ve výši 200 Kč. Poplatek se bude kontrolovat speciálními vozy obdobnými těm na zóny placeného stání. O způsobu platby i výjimkách zatím není rozhodnuto,“ informoval na facebookovém profilu Vomáčka.
Z komentářů pod příspěvkem je patrné, že se nápad nelíbí Pražanům, kteří do Prahy 1 dojíždějí.
„Je to nesystémová blbost. Doufám, že zastupitelé, poslanci a senátoři včetně jejich poskoků, kteří nebydlí uvnitř toho nesmyslu, nebudou mít výjimku,“ píše jeden z komentujících.
„A čemu tím pomůžeme? Má město datově založené studie, co se tím docílí a jaký to bude mít benefit mimo plnění městské kasy?“ ptá se jeden z komentujících.
Lidem vadí zejména vysoká cena za průjezd v avizované výši 200 korun. „To je jak desetidenní dálniční známka na Slovensku,“ srovnává další diskutér.
„Hmm. Asi dobrej oddíl. Hlavně zaplať, uhlíři, ať máme z čeho krást,“ tvrdí jiný komentující, že je to jen snaha vytáhnout z lidí peníze.
Situace se navíc kvůli tomu může zhoršit v ostatních částech Prahy. „Tleskal bych tomu, kdyby ale Praha měla dokončený okruh. Takhle se ten tranzit dost dobře může začít soustředit kolem té zóny, kde je ten tranzit už ale teď obrovský, bez nějaké rozumné alternativy,“ varuje další.
Náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib ale vysvětluje, že Vomáčkův příspěvek není zcela pravdivý. „Netuším, kdo vám přiloženou mapičku namaloval v malování (vypadalo by to na Ondřeje Prokopa). Ale přiložený mapový podklad se zvažovaným záměrem nemá vůbec nic společného. Vaše ač stručná informace navíc obsahuje celou řadu lží,“ upozorňuje bývalý primátor.
Poplatek se prý ani nedá označit za mýto. „Nejedná se o žádné mýto, ale o uplatnění vyhlášky o místních poplatcích. Tu uplatňují už třeba v Karlových Varech nebo v Kladně. Titulujete se často odborníkem na dopravu, tak byste tím pádem také mohl vědět, že zavedení mýta v Praze je součástí EIA na dostavbu pražského okruhu, a v současné chvíli ho tudíž ani neumožňuje zavést platná legislativa,“ tvrdí Hřib.
Rozhodně prý nepůjde o zpoplatnění celé Prahy 1. „Nikdy nebyla na stole varianta zpoplatnit pro vjezd celou Prahu 1. Ve skutečnosti nyní diskutujeme pouze o několika vybraných ulicích, ve kterých intenzivní tranzitní doprava blokuje průjezd vozů tramvají,“ vysvětluje Hřib.
Mylná je prý také informace, že kontrolovat budou auta s kamerami. „Těžko by také mohlo dojít ke kontrole úhrady takových poplatků autíčky s kamerami. To by v praxi fungovalo jen stěží. Samozřejmě bude částečně využit již instalovaný kamerový systém. Cenový strop v tuto chvíli také není definitivní,“ píše Hřib, že ani částka 200 korun není konečná.
„V tuto chvíli plánujeme celý záměr diskutovat s okolními městskými částmi, takže jste se bohužel nestrefil ani do termínu od 1. ledna. To nyní nelze předpovídat,“ dodává Hřib, že celá věc ještě bude diskutována a rezidenti i podnikatelé v místě budou mít samozřejmě vjezd gratis, což vyplývá ze zákona.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jakub Makarovič