24 tisíc hrubého pro Ph.D.? Drahoš čelil drsnému dotazu muže z publika

29.11.2019 14:20 | Zprávy

REPORTÁŽ Nedostatek kvalitních učitelů, málo asistentů a chybějící peníze. Tak by se dala shrnout hlavní témata i závěry debaty se senátorem Jiřím Drahošem o vzdělávání, která se konala ve čtvrtek v podvečer v libereckém Knihkupectví Fryč. Na tři desítky lidí, z toho asi čtvrtina učitelů, se přišly zeptat i na běžné věci, které je ve školách trápí. Ukázalo se, že učitelé jsou přetížení, dětem chybí motivace a pedagog musí být zároveň psychologem.

24 tisíc hrubého pro Ph.D.? Drahoš čelil drsnému dotazu muže z publika
Foto: Zuzana Koulová
Popisek: Senátor Jiří Drahoš v Liberci

Hned v úvodu označil Drahoš současný způsob maturity za maturitu z dob Rakouska-Uherska: „Studenti se stále potí v lavici. Vypovídací schopnost známky jedna, dvě, tři k maturitě je velmi malá,“ řekl s tím, že působí ve skupině ministerstva školství, která připravila materiál po širokém konsenzu, jak by vzdělávání v následujících deseti letech mělo vypadat. Proto nese název Strategie vzdělávací politiky do roku 2030. „K tomu, aby prošla, je však potřeba politická podpora a peníze. Strategií už jsem viděl hodně, ale výsledek byl nula,“ podotkl k tomu. A popsal, jak vše projednává a diskutuje o finální podobě dopředu s politiky i odborníky, aby měla co největší šanci na úspěch. Podle něj by se na studenti maturitní zkoušky měli připravovat už poslední dva roky školy podle toho, co je zajímá a z čeho chtějí zkoušku složit. Tak, jak to dělají v jiných zemích, které dal Drahoš několikrát za příklad.

České školství čeká početný odchod učitelů do důchodu

Jak se během následující debaty ukázalo, hlavní problém školství tkví v lidech. Ať už v nedostatku kvalitních vyučujících, asistentů nebo malých platech. Angličtinářka, která také na debatu přišla, se ptala na odliv kantorů do důchodu, který české školství brzy čeká. A tedy jak zajistit příliv pedagogů nových. Jiří Drahoš uvedl, že právě i tím se ona strategie 20, 30plus, jak ji opakovaně během debaty nazval, zabývá: „Znám ředitele, který má ve škole tři učitele pod padesát let a neví, co bude pak. Je třeba celková reforma vzdělávání na pedagogické fakultě, učit méně látky, ať naučíme více a klást větší důraz na více praxe a kvalitu učitelů,“ vysvětlil senátor a naznačil, že ani nesmyslná hodnocení škol podle učiva, nikoliv kvality učitelů nejsou správnou cestou. Větší množství praxe už při studiu považuje za jednu z klíčových věcí. Současně připomněl důležitost médií, na něž je třeba tlačit, aby více informovali o práci i životě pedagogů. „Vrátit prestiž učitelů a posílit pravomoci ředitelů škol, kteří se nemohou zbavit kantorů, jež by tam ani neměli být,“ uzavřel základní priority Drahoš.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Zuzana Koulová

Mgr. Vladimíra Ludková byl položen dotaz

Jak byste definovala dezinformace?

Jak a kdo by podle vás měl posuzovat, co je a co není pravda? A co když se pravda ukáže vlivem času, což se dost často stává? Víte já bych od ODS čekal, že budete bojovat spíš za svobodu slova a ne dělat pravý opak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Čeští elfové. Co jsou zač a kdo je platí? Analytik se podíval blíže

9:51 Čeští elfové. Co jsou zač a kdo je platí? Analytik se podíval blíže

TÝDEN V MÉDIÍCH Nezodpovězená otázka, kdo platí České elfy a jejich boj s takzvanými dezinformacemi.…