"Hranice už je téměř čtvrtstoletí znovu otevřená, ale u kolejí působí nedostatečná infrastruktura skoro jako závora. Všichni zúčastnění by měli být připraveni u tohoto tématu zintenzivnit práci," zdůvodnil Zeil potřebu rozvoje železnice mezi Českem a největší německou spolkovou zemí, ležící v jeho sousedství.
Připravovaný dokument je také symbolem dobrých sousedských vztahů
V memorandu chtějí obě strany podle Zeila stanovit, "kam by vlak měl jet jak podle infrastruktury, tak vzhledem k provozu". "Nechceme přitom jen ukazovat prstem na německý stát, ale dostát i své odpovědnosti jako tomu bude u znovuotevření čtvrté bavorsko-české trati mezi Selbem a Aší," prohlásil bavorský ministr, který připravovanému dokumentu přikládá i velký symbolický význam jako potvrzení dobrých sousedských vztahů. V současnosti se text podle něj nachází v závěrečném schvalovacím procesu.
Chystaný podpis memoranda Zeil oznámil při pondělních oslavách 150. výročí zahájení železničního spojení mezi Bavorskem a českými zeměmi. Trať tehdy vedla ze Schwandorfu do Plzně.
Češi a Bavoři nyní usilují hlavně o vybudování železničního koridoru, který spojí Prahu s Mnichovem a má výrazně urychlit vlakovou přepravu mezi oběma metropolemi. Tento záměr podporují regionální představitelé na obou stranách hranice, kteří sepsali společnou deklaraci za výstavbu koridoru a v pondělí ji předali německému ministru dopravy Peteru Ramsauerovi a náměstkovi českého ministra dopravy Ivu Vykydalovi.
Železniční koridor by měl vést přes Plzeň, Domažlice a Řezno
Realizace projektu údajně naráží hlavně na spolkové ministerstvo dopravy, které ho zatím nezařadilo do svého plánu výstavby na příštích pět let, což chtějí Bavoři i Češi změnit. "Doufám, že (deklarace) v obou hlavních městech ukáže, jak důležité je pro oba hraniční regiony toto vlakové spojení pro jejich budoucí rozvoj," podpořil iniciativu vlády bavorské Horní Falce a Plzeňského kraje Zeil.
Plánovaný železniční koridor má vést přes Plzeň, Domažlice a Řezno. Náklady na vybudování českého úseku mezi Plzní a hranicemi jsou odhadovány na 28 miliard Kč, na bavorské straně by kvůli lepšímu stavu tratí měly být podstatně nižší. Zainteresované regiony usilují o to, aby byl hotový do roku 2020.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vfe