„Pro naše školáky je znalost cizích jazyků obrovskou výhodou v dalším profesním i osobním životě. V mnoha evropských zemích začínají děti s jazyky dříve a požadovaná úroveň jazykové kompetence je vyšší. Při finalizaci revize vzdělávacího programu pro základní školy budu proto prosazovat toto,“ zmínil Bek na své sociální síti X následující:
„Angličtina povinná od 1. třídy, možná již od posledního roku mateřské školy. Druhý jazyk povinný od 6. třídy, školy by musely nabízet alespoň jeden z výběru němčina, francouzština a španělština. Zvýšení požadované úrovně v 9. třídě u angličtiny z A2 na B1. Při revizi vzdělávacích programů pro střední školy zajistit odpovídající nabídku druhých cizích jazyků na všech školách. Zvýšení požadované úrovně znalosti cizího jazyka u maturity na B2,“ podotkl ministr školství.
Pro naše školáky je znalost cizích jazyků obrovskou výhodou v dalším profesním i osobním životě. V mnoha evropských zemích začínají děti s jazyky dříve a požadovaná úroveň jazykové kompetence je vyšší. Při finalizaci revize vzdělávacího programu pro základní školy budu proto…
— Mikuláš Bek (@MikulasBek) July 22, 2024
„Naše základní školy nabízejí jako druhý cizí jazyk širokou škálu jazyků, ale není zaručeno, aby děti, které začnou třeba s francouzštinou na základní škole, mohly plynule pokračovat na každé střední škole. To je hrozné mrhání časem, energií a nakonec i veřejnými penězi. Proto budu navrhovat, abychom postupně omezili počet nabízených druhých jazyků maximálně na tři nejdůležitější – francouzštinu, němčinu a španělštinu. A ty by cílově byly nabízeny také na středních školách. Angličtina musí být povinná pro všechny,“ dodal Bek v dalším příspěvku.
„Francouzština a němčina byly v roce 2020 nejoblíbenějšími volbami pro druhý cizí jazyk na úrovni EU. Ve čtvrtině vzdělávacích systémů musí být francouzština a němčina součástí školního vzdělávacího programu. Jiné jazyky než angličtina, francouzština, němčina a španělština se běžně vyučují pouze v několika zemích,“ podotkl.
Naše základní školy nabízí jako druhý cizí jazyk širokou škálu jazyků, ale není zaručeno, aby děti, které začnou třeba s francouzštinou na základní škole, mohly plynule pokračovat na každé střední škole. To je hrozné mrhání časem, energií a nakonec i veřejnými penězi. Proto budu… pic.twitter.com/Wfnx3ErMBf
— Mikuláš Bek (@MikulasBek) July 18, 2024
„Podpora mnohojazyčnosti je jednou ze základních evropských hodnot. Na kontinentu, kde jazykové hranice překračujeme každých pár set, nebo dokonce desítek kilometrů, je znalost více jazyků obrovskou výhodou v profesním i osobním životě. A pro občany naší země, jejíž řeč nepatří ke světovým jazykům, to je spíše základní předpoklad pro orientaci v globalizovaném světě. Podívejme se, jak jsme na tom s výukou jazyků v evropském srovnání,“ zmínil také na sociální síti.
Podpora mnohojazyčnosti je jednou ze základních evropských hodnot. Na kontinentu, kde jazykové hranice překračujeme každých pár set nebo dokonce desítek kilometrů, je znalost více jazyků obrovskou výhodou v profesním i osobním životě. A pro občany naší země, jejíž řeč nepatří ke… pic.twitter.com/PfG1JNajsE
— Mikuláš Bek (@MikulasBek) July 17, 2024
Ministerstvo školství zhruba před třemi měsíci spustilo veřejné konzultace k revizi Rámcového vzdělávacího programu předškolního a základního vzdělávání. Novinky v osnovách tehdy představil rovněž ministr Bek, měly by být povinné od školního roku 2027/2028. Hlavním cílem je podle nich učivo modernizovat, psal server iDnes.cz. „Revize vzdělávacího programu je důležitá, od poslední verze nás dělí zhruba dvacet let,“ uvedl tehdy ministr, podle něhož by se mělo upustit od encyklopedického vzdělávání a spíše by se mělo učit tak, aby si žáci vědomosti osvojili.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Vanda Efnerová