Data Českého statistického úřadu (ČSÚ) ukazují, že tržby za prodej potravin se meziročně propadly o víc než 10 %. Jedná se o nejvýraznější pokles od roku 2001, odkdy se tento ukazatel sleduje. Lidé totiž po víc než roce zdražování začínají měnit své nákupní chování. Šetření u potravin dokládají poslední čísla maloobchodních tržeb, které jsou zatím k dispozici za loňský prosinec.
Podle hlavního ekonoma skupiny Comfort Finance Group Vladimíra Pikory jsou prosincové výsledky důkazem, že lidé nemají peníze a šetří. „Pokles reálných tržeb především ukazuje přechod od dražších potravin k potravinám levnějším, případně přechod od kvalitnějších produktů k jejich náhražkám. Za alarmující považuji fakt, že pokles tržeb za potraviny je největší od začátku zjišťování statistiky. Nemůžeme se proto divit, že v ekonomice přibývá nespokojených lidí,“ uvedl Pikora pro CNN Prima News.
Rovněž obchodní řetězce připouštějí změnu v nákupním chování českých zákazníků, vybírají více položky, které nabízejí pod vlastními značkami za nižší ceny. „Sílí rovněž poptávka po zlevněném zboží. Největší zájem je o akční zboží v podobě základních potravin, jako jsou vejce, máslo nebo mléko. Vzhledem k rostoucím cenám v restauracích evidujeme také zvýšený zájem o hotová jídla,“ řekl pro CNN Prima News tiskový mluvčí Lidlu Tomáš Myler.
Podobně si odlišností všímají i v Kauflandu. I tam lidé využívají slev a mírně se utlumila poptávka po prémiových a luxusních potravinách. „U těchto případů dochází k náhradám produktů jiné značky. Přesto však existují skupiny zákazníků, kteří prémiové produkty vyhledávají,“ sdělila mluvčí firmy Renata Maierl.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: nab