České dráhy excelovaly. V prvním pololetí se zlepšily o 1,8 miliardy korun

09.09.2021 10:40 | Zprávy

Skupina České dráhy uzavřela podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) své hospodaření za první pololetí 2021 ztrátou 217 milionů korun. Výsledek je meziročně lepší o téměř 1,8 miliardy korun, a to navzdory protiepidemickým omezením, která trvala déle a byla přísnější než před rokem. Všechny dceřiné společnosti Skupiny skončily první půlrok ziskem, výrazně zasažena byla kvůli snížené mobilitě obyvatel pouze osobní doprava. I ta se však dokázala díky důslednému řízení nákladů zlepšit o více než 1,3 miliardy korun.

České dráhy excelovaly. V prvním pololetí se zlepšily o 1,8 miliardy korun
Foto: Archiv PLTV
Popisek: Vlak Českých drah

Osobní doprava pokračuje v investicích do vozidel

Segment osobní dopravy zasáhla i v letošním roce protiepidemická opatření. Například během jarního uzavření okresů vlaky národního dopravce jezdila v průměru pouze desetina běžného počtu cestujících. „Přesto se podařilo hospodaření osobní dopravy výrazně zlepšit. Zatímco loni byla v pololetí ve ztrátě 1,92 miliardy korun, letos je to pouze 0,58 miliardy. Propad příjmů firma z velké části vykompenzovala efektivním řízením nákladů. Šetříme ve všech oblastech, ať už to jsou personální náklady, výdaje na provoz, marketing a další činnosti,“ říká předseda představenstva a generální ředitel ČD, a.s., Ivan Bednárik. Přitom podle něj nejde o jednorázová řešení. Firma zavádí systémové změny.

V osobní dopravě bylo během prvních šesti měsíců roku 2021 přepraveno 50,3 milionu cestujících. To je meziročně o 9,5 milionu zákazníků méně. Nižší byl přepravní výkon i průměrná vzdálenost, kterou lidé ve vlacích ujeli. „Jestliže jsme s těmito kartami dokázali meziročně snížit ztrátu osobní dopravy o více než 1,3 miliardy, je zřejmé, že zavedené změny zafungovaly. Ekonomicko-inovativní rada nepřetržitě sleduje dvacítku opatření zaměřených na snížení nákladů. Všechna jsou založena na lepším využití synergií uvnitř Skupiny a především na zefektivnění činností. V tuto chvíli máme schválenou dlouhodobou strategii, agentura Moody’s nám potvrdila rating na stupni Baa2 se stabilním výhledem, pokračujeme v investicích do obnovy vozidel, rozvoje služeb nebo opravárenství. V příštích deseti letech plánujeme investice ve výši zhruba 120 miliard korun. Většina z těchto prostředků půjde do nákupu nových moderních vozidel. České dráhy i celá Skupina ČD jsou tedy stabilizované a mají jasnou strategii dalšího rozvoje,“ konstatuje Ivan Bednárik. 

České dráhy nedávno posílily také svou likviditu, a to uzavřením rámcových úvěrových smluv se třemi bankovními ústavy. Ty firmě umožní čerpat v případě potřeby prostředky až do výše 8,5 miliardy korun. Dalším způsobem zajištění finančních prostředků je připravované spojení se strategickým partnerem – Národní rozvojovou bankou.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Barbora Richterová

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Sociální služby

Nemyslíte, že mnohem větší problém, než jsou finance, i když ty jsou většinou alfou omegou všeho je fakt, že populace stárne, ale sociální systém na to není vůbec připraven a nic se neděje? Už teď je problém sehnat třeba pečovatelák a další služby. Kdy začnete řešit tento problém? Protože už se měl ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vejce – 65 Kč. Čechy čeká v obchodech nemilé překvapení

7:40 Vejce – 65 Kč. Čechy čeká v obchodech nemilé překvapení

Je v obchodech levněji, či nikoliv? To je téma diskuse, kterou rozpoutal prezident Svazu obchodu a c…