Chcete stíhat Konvičku, že spálil Korán? Tak to moc šancí nemáte. Advokát udělal v celé věci jasno

10.07.2016 16:31 | Zprávy

Advokát Aleš Rozehnal se na serveru SvobodnéFórum.cz vyjádřil k historii pálení knih. Vedl ho k tomu čin antiislamisty Martina Konvičky, který v úterý před mešitou v Brně v rámci protiislámské akce spálil Korán.

Chcete stíhat Konvičku, že spálil Korán? Tak to moc šancí nemáte. Advokát udělal v celé věci jasno
Foto: Lucie Bartoš
Popisek: Martin Konvička.

„Pálení knih jen málokdy bývá izolovaným případem barbarského jednání. Paliči knih podle zkušenosti z historie většinou postupují podle stejného plánu,“ uvedl Rozehnal pro server HlídacíPes.org. Podle něj totiž úterní spálení knih není trestným činem, ale Konvička se svým činem přihlásil ke stejnému barbarství a primitivismu, na který poukazuje u některých projevů islámu.

Jak Rozehnal následně konstatuje, první spálenou knihou byl Protagorův spis O bozích, na příkaz Augusta byla spálena veškerá řecká i římská proroctví, středověk byl poté přímo posedlý pálením heretických knih.

Původní text ZDE.

„Kniha se dá zničit různými způsoby, ale žádný není tak mocný jako její spálení. Veřejný rituál pálení knih je obzvláště důležitý pro paliče. Palič chce demonstrovat zničení knihy a jejího autora. Spojení knihy a jejího autora je obzvláště patrné z metonymického používání jmen autorů pro knihy,“ píše Rozehnal. Podle něj pálení nabízí archaický, komunitní zážitek sledování ohně a vnímání kouře. „Žádné jiné ničení knihy nenabízí takovou katarzi. Po staletí byl hrozný, očistný, magický a mocný oheň součástí mytologie a náboženství na celém světě,“ dodal s tím, že spálením knihy jsou slova redukována na popel.

„Je faktem, že muslimové musejí v České republice tolerovat a akceptovat popírání jejich náboženské víry, a dokonce i propagaci doktrín, které jsou k jejich víře nepřátelské. Právo na svobodu slova znamená, že v demokratické společnosti se může diskutovat o všem, co diskutující zajímá a týká se jich, a je nutné akceptovat i existence stanovisek, která jsou extrémní či útočná. Je tedy možné islám kritizovat či ostatní přesvědčovat o jeho škodlivosti. Svoboda slova chrání nejen obsah a podstatu informace nebo názoru, ale také formu, jakou jsou sdělovány veřejnosti,“ uzavřel.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: vef

17. listopad

Dobrý večer, pane Zdechovský, chci se zeptat, jak se díváte na prohlášení našeho vrcholného politika, cituji: Ne každý názor musíme respektovat a ne každý názor je stejně "hodnotný"? 35 let po revoluci je schopen toto říci do rozhovoru nás premiér? Opravdu? Svůj názor raději vyjadřovat nebudu, ale ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Máslo je drahé. Co husí sádlo?“ Zaslechnuto na adventních trzích. A to nebylo vše

16:55 „Máslo je drahé. Co husí sádlo?“ Zaslechnuto na adventních trzích. A to nebylo vše

Že je klobása na adventních trzích za 120 korun, si už tak nějak zvykáme. Dvě deci svařáku za 60 mož…