Drahé armádní nákupy. Kdo byl zodpovědný?

03.09.2010 10:32 | Zprávy

Nákupování předražených obrněných vozidel Iveco a Dingo byly na denním pořádku na ministerstvu obrany. Dlouholetý náměstek ministra Jaroslav Kopřiva byl odvolán na základě zvukové nahrávky rozhovoru právě o těchto zakázkách a úplatkářství. Příběh však pokračuje dále, informuje Mladá fronta Dnes.

Drahé armádní nákupy. Kdo byl zodpovědný?

Sedm let byl členem vedení ministerstva obrany. Zažil čtyři ministry. Dokonale zná systém přidělování armádních zakázek. "No musím říct, že ty iveka jsou dobrý, ale ty dinga jsou na pytel. Taková kráva...To byla čistá bartákovina. Ten Smrž na tom udělal majlant. To je neskutečný," pronesl podle MfD Jaroslav Kopřiva (KDU-ČSL) letos 11. srpna při schůzce se zástupcem finské společnosti Patria.

Za patnáct vozidel Dingo zaplatilo Česko téměř půl miliardy. Kupovala se bez výběrového řízení. Barták tvrdí, že nic z toho není pravda: "Jeho vyjádření jsou naprosto absurdní a nepravdivá. Pochybuji, že je mohl vyslovit jinak než v pomatení smyslů."

Slováci mají úplný h...o

Ještě více peněz ze státní pokladny padlo na zhruba devadesát vozidel Iveco. Celkově šlo o 3,6 miliardy korun. I v tomto případě nebylo vypsáno výběrové řízení a kromě toho Česko platilo zhruba dvakrát tolik, než za podobné vozy platili například Rakušané.

Aby zakázka mohla proběhnout bez výběrového řízení, musí jít o strategický nákup, na kterém se dohodne více zemí z Evropské unie. Do nákupů obrněných vozidel Iveco šli i Slováci. "Slováci mají úplný h...o. To je zase politický rozhodnutí, říct jim kupte minomety, vždyť oni mají holou p...l, nic nekoupí. Oni mají jen dvě funkční stíhačky," okomentoval slovenskou situaci Kopřiva.

Sporné armádní zakázky
Stíhačky Gipen

Desetiletý pronájem 14 švédských stíhaček Jas-39 Gripen vláda podepsala v roce 2004. Dodnes se sporná zakázka neobjasnila.

Transportéry  Pandur Nákup 107 transportérů pořízených za výrazně vyšší ceny, mluví se o provizích propolitické strany.
Nákladní automobily  Tatra Tatra při výběrovém řízení nezvítězila, ale byla vybrána přímo s  odůvodněním, že je potřeba podpořit český průmysl.Vláda nakoupila 556 nákladních automobilů Tatra.
Dopravní letadla Casa-295M Ministerstvo 4 letala za 3,5 miliardy korun vybrala bez řádného tendru. Obchodem a jeho okolnostmi se zabývá Evropská komise i český antimonopolní úřad.

Psali jsme:
Bublan: Barták může ovlivnit koncepci vyšetřování Pandurů 
Gripeny by měly armádě zůstat i po roce 2015

Foto: www.army.cz

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: van

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Máslo za 70 Kč, jenže s rakouským platem. „Jezdí sem Ukrajinci, berou je za Čechy.“

4:44 Máslo za 70 Kč, jenže s rakouským platem. „Jezdí sem Ukrajinci, berou je za Čechy.“

„U nás šílenství, tady pohoda,“ komentoval nám poloprázdné parkoviště před supermarketem v rakouském…