Papež František často varuje před idolatrií peněz. „Peníze oslabují mysl a víru a vedou nás nesprávnou cestou,“ uvedl papež při jedné ze svých mší. Pontifik ve svých projevech a kázáních opakovaně poukazuje na to, že nelze sloužit Bohu i penězům a zdůrazňováním těchto postojů se zapsal do vědomí veřejnosti. Nejen na věřící silně zapůsobilo jeho neokázalé vystupování a nehraný soucit s těmi nejpotřebnějšími.
Na papežova slova o mamonu, penězích a pomoci utiskovaným a slabým mimo jiné reaguje pražský arcibiskup kardinál Dominik Duka, když upozorňuje na určitý paradox. Papežovy postoje prý využívají ultralevičáci ke své propagaci.
„U papeže Františka jsme svědky zvláštního efektu: Často se na něj odvolává ultralevice, která nám chce dávat lekce o jeho sociální nauce. Možná si neuvědomují, nebo nechtějí vidět, že jeho nauka vychází z diametrálně odlišných stanovisek, než jsou ta jejich: Papežova nauka není založena na třídním boji, nenávisti k utlačovatelům či závisti bohatým. Naopak zdůrazňuje harmonickou společnost, která dobře ví, co je skutečné přátelství a bratrství, která umí svým členům pomáhat a projevuje se skromností a sebekázní,“ napsal Dominik Duka.
Třídní nenávist vedla za minulého režimu k dodávkám zbraní do rozvojových zemí
Duka také poukázal na praxi minulého režimu. „To je přece něco úplně jiného než třídní nenávist či pomoc, která v zemích reálného socialismu znamenala pomoc ve formě dodávek zbraní do rozvojových zemí,“ píše arcibiskup.
Papež František ve svých kázáních a projevech opakovaně zdůrazňuje potřebu pomoci těm nejubožejším. Například své narozeniny slavil při snídani s bezdomovci. Ale potřebu soucitu a pomoci prosazuje i v intelektuální rovině. „Nemůžete sloužit Bohu i mamonu. To není komunismus. Toto je čiré evangelium. Toto jsou Ježíšova slova. Co peníze způsobují? Zpočátku ti dají určitý blahobyt. Dobře. Potom se cítíš důležitým a přichází marnivost a hromadění bohatství. V žalmu jsme o této marnivosti četli. Marnivost je k ničemu, ale propůjčuje ti pocit, že jsi významný člověk. Toto je marnivost. A od marnivosti se jde k domýšlivosti a pýše. Existují tedy tři stupně: bohatství, marnivost a pýcha,“ uvedl například papež František. Zdůrazňuje také význam pokory, skromnosti, služby bližnímu a další tradiční hodnoty.
Co k papeži Františkovi uvedl kardinál Duka:
U papeže Františka jsme svědky zvláštního efektu: Často se na něj odvolává ultralevice, která nám chce dávat lekce o jeho sociální nauce. Možná si neuvědomují, nebo nechtějí vidět, že jeho nauka vychází z diametrálně odlišných stanovisek, než jsou ta jejich: Papežova nauka není založena na třídním boji, nenávisti k utlačovatelům či závisti bohatým. Naopak zdůrazňuje harmonickou společnost, která dobře ví, co je skutečné přátelství a bratrství, která umí svým členům pomáhat a projevuje se skromností a sebekázní.
To je přece něco úplně jiného než třídní nenávist či pomoc, která v zemích reálného socialismu znamenala pomoc ve formě dodávek zbraní do rozvojových zemí.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: dkr