Evropská komise přichází s plánem, který by se dotkl prakticky všech občanů a požaduje, aby se od 2035 v celé Evropské unii zakázala výroba automobilů se spalovacími motory. Pavel Sehnal to nepovažuje za reálné, ani za správné.
“Celé by to mělo začít platit už za 14 let. V České republice je registrováno sedm milionů vozidel a průměrné stáří vozidla je 13 let. Prakticky je to o tom, že dnešní nová vozidla se dožijí průměrného věku a pak už nebude možné si auto se spalovacím motorem koupit,” uvádí.
Nemyslí si zároveň, že to EU dokáže prosadit, protože zájem zemí produkujících ropu je obrovský a ty samozřejmě o svůj byznys nebudou chtít přijít. “Může to případně dopadnout tak, že výroba aut se spalovacími motory se přesune pod gesci států produkujících ropu, které například i vyvinou vlastní značky automobilů,” odhaduje.
“Chybí mi stále jako občanovi dostatečně černobílé srovnání, zda ekologičnost vozidel je ve prospěch elektromobilu. Četl jsem, že teprve asi po 11 letech se ekologičnost eletromobilu srovná se spalovacím motorem. Tedy až po 11 se eletromobil stane ekologičtějším. Otázkou je, zda se životnost těchto vozidel bude zkracovat nebo prodlužovat. Další otázkou je také výdrž baterií do eletromobilů a zda dává smysl jejich případná výměna po určité době,” ptá se šéf Aliance pro budoucnost.
Zároveň dnes podle něho vidíme, jak výrobci spalovacích motorů tlačí na snižování emisí a jak dokážou efektivně konstruovat motory. “Dříve byla spotřeba 10 - 12 litrů na 100 kilometrů a dnes auta dovedou jezdit za spotřeby kolem čtyř litrů. Další zefektivňování účinnosti motorů může vést k tomu, že vozidla zejména pro městský provoz budou jezdit za pár kapek benzínu,” upozorňuje na rychlost vývoje.
“Aliance pro budoucnost se především opírá o naše ústřední heslo svoboda a odpovědnost. Je o tom, že je nutné hledat, kde nastává průsečík mezi oběma cestami. Podřizovat se diktátů EU, že od určitého data už nelze něco vyvíjet a vyrábět, je nesprávná cesta. Svobodná soutěž je tím, co vede k tomu, že se dva koncepty mezi sebou poměřují a předhání v nových technologiích a kam se posunou spalovací motory a elektromobily,” sdělil politik.
Regulovat tato odvětví prý politicky nedává smysl. “Nejlepší doporučení v tomto směru je řídit se tím, že co bude ekologičtější, to podporovat. Vždy to bylo tak, že trh si najde cestu,” dodal Pavel Sehnal.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Radim Panenka
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.
senát
V tom, že teď senát funguje jako automat na podpisy s vámi souhlasím. Jak dlouho ale myslíte, že to bude trvat? ANO teď sice poprvé aspoň částečně uspělo, ale pořád je to málo. Čím to podle vás je? A upřímně, kdyby ANO bylo vládní stranou a současně mělo v senátu většinu, nemyslíte, že by to byl ste...
Další články z rubriky
4:41 „Snažil se utnout Mašína.“ Řádění Řezníčka v ČT, když vítězil Trump. Byl přistižen
Spoluzakladatel Společnosti pro obranu svobody projevu Daniel Vávra po sledování speciálu ČT k prezi…
- 16:09 U jména napsáno „dezinformátor“. Účet mu nezaložili. Vážné svědectví o Komerční bance
- 17:10 Toto čeká USA hned první den Trumpovy vlády. Zdroj odhalil. Bude to velké
- 14:20 Tentokrát Olga Richterová schytala nenávist od Pirátů. Ale masově
- 12:15 Zelenskyj je rukojmí. Hned dvakrát. Drulákův kolega překvapoval o Ukrajině
- 9:41 Kdyby jen máslo. Zjistilo se, co a jak zdražilo oproti říjnu 2023