Cena za stavbu a desetileté provozování mýtného systému vítězného konsorcia CzechToll/SkyToll je 10,75 mld. korun. Tak zněla skutečně nejnižší předběžná indikativní nabídka poté, co ministr otevřel v březnu obálky uchazečů. Jenže Dan Ťok se svým týmem uspořádal proto tak komplikovaný tendr, aby mu umožňoval, aby v závěru jednal s uchazeči o dalším snížení ceny. Tedy aby se z těch předběžných nabídek staly nabídky konečné. I když měl dostatek času, na tento krok Ťok z nepochopitelných důvodů zcela rezignoval. Jeho hnutí přitom prosazuje přístup řádného hospodaření se státními prostředky. Nabízí se otázka, proč ministr neotevřel jednání s prvním nebo s dalšími uchazeči v pořadí, a nesnažil se je dotlačit k dalšímu snížení ceny? Takový CzechToll/SkyToll by určitě ve strachu o vítězství v zakázce státu ještě slevil. Dokonce i třetí Maďaři a druhý Kapsch na jaře vehementně nabízeli, že s cenou půjdou razantně dolů. Rakušané před pár týdny veřejně nabídli, že mýtné postaví za 10,5 miliardy. Že by čtvrt miliarda nebyla pro ministra dopravy nic, proč by se měl nějak snažit...
Ministr nezapočítal vyhozenou investici
V počtech a číslech nehraje ještě jeden fakt. Jak to, že ministerští k té super výhodné nabídce nepřipočetli náklady zmařené investice do stávajícího mýta, které už daňoví poplatníci jednou zaplatili a které se Ťok rozhodl vyhodit do koše. Podle Nejvyššího kontrolního úřadu jde o 7 miliard korun, na kterou odhadli hodnotu českého mýtného systému, který je v majetku státu a který mohl příštích deset let bez nutnosti dalších investic vybírat mýtné. Proč se ministr za ANO nepochlubí veřejnosti touto do nebe volající nehospodárností? Vždyť ještě loni se do českého mýta investovalo 350 milionů korun, aby byl připraven na jednotné evropské mýto, a to jsou peníze, které letěly rovnou do kanálu. Zaplatí je Ťok ze svého? Opravdu je Česko tak bohatou zemí, že si může dovolit vyměňovat mýtný systém každých deset let?
Setrvat u stávajícího mýta by vyšlo nejlevněji
V každé normální zemi jako jsou Rakousko, Německo nebo třeba Švýcarsko, si státy hledí své investice, pečují o svoje mýtné systémy, rozvíjí je a modernizují. Ne tak v České republice. Tady dostal přednost zájem velkých byznysových hráčů, aby taky dostali kousnout z mýtného koláče. Jen kvůli tomu, a Ťok se to nebojí přiznat veřejně, se složitě vymýšlelo, proč zpoplatnit regionální silnice nižších tříd a tedy nutně postavit zbytečný nový mýtný systém. Podařilo se, a daňový poplatník pláče! Víte, kolik by stál desetiletý provoz stávajícího státního mýtného systému od roku 2020 do roku 2030, kdyby si ho stát provozoval sám, bez všech těch SkyTollů, CzechTollů či Kapschů? Hluboko pod 9 miliard korun, při správných optimalizacích a zefektivněních klidně i 7 miliard korun. A stát by to dokázal, ne, že ne, jak tvrdí ministr Ťok. To je o 3 miliardy méně, než ta nejúžasnější podepsaná nabídka.
Fantasmagorie kolem budoucích výběrů mýta
Ministerstvo napsalo, že v následujících deseti letech (2020-2029) očekává celkový výběr mýta ve výši 150 miliard korun. Bohužel nikdo z odborné a mediální veřejnosti toto „hausnumero“ nezpochybnil a ministr si tak zřejmě může vymyslet, co chce. Za prvních deset let (2007-2016) vybral stát na mýtném přibližně 78 miliard. Nově zpoplatněné regionální silnice 1. tříd vynesou státu stěží maximálně 0,9 mld. Kč ročně (tedy asi 9 mld. Kč za deset let).
Kdo umí počítat, tak už ví, že stát získá za dalších deset let z mýtného 88 miliard korun. Samozřejmě když ministerští nepřistoupí ke zvýšení poplatků za ujetý kilometr, což se nepředpokládá. I tak bude celková částka maximálně 100 miliard korun. Kde je tedy zbývajících 50 miliard, které státu slibuje Ťokovo ministerstvo? Divný, zpackaný tendr na české mýto doprovází mnoho nejasností, nyní i nepřesností a vylhaných čísel.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: ane