Havlíček se rozzlobil: To je stejné, jako kdybychom postavili dálnici, a za rok ji zavřeli

08.08.2021 6:30 | Zprávy

Ministerstvo dopravy chce jednat se Středočeským krajem o zachování provozu na lokálních železničních tratích. Rada kraje minulý týden rozhodla, že některé vlaky na dvanácti málo vytížených středočeských tratích nahradí autobusy, hejtmanství tím chce ušetřit 52 milionů korun.

Havlíček se rozzlobil: To je stejné, jako kdybychom postavili dálnici, a za rok ji zavřeli
Foto: Archiv PLTV
Popisek: Vlak Českých drah

Ministerstvo s tím nesouhlasí. Podle něj je třeba vzít v potaz sociální aspekt a investice do tratí v minulosti.

„Kdyby postupovaly stejně i ostatní kraje, bylo by zrušeno 100 až 150 lokálních tratí,“ řekl novinářům při návštěvě mladoboleslavského nádraží ministr dopravy Karel Havlíček (za ANO). Podle zástupců kraje ale ministerstvo na předchozí žádosti o pomoc v této věci nereagovalo.

Havlíček řekl, že řešením by mohla být dlouhodobá koncepce, kde by se jednotlivé kraje se státem dohodly na plánování i financování veřejné dopravy například na pět let; přineslo by to jistotu pro provoz i investice. „Hotová by mohla být do konce letošního roku,“ sdělil ČTK Havlíček. Tento návrh vítá i starosta Mšena, Martin Mach (Zelení), který též usiluje o zachování provozu na místní trati.

Předseda krajského výboru pro dopravu Ondřej Lochman (STAN), který spolu s hejtmančiným náměstkem pro regionální rozvoj Jiřím Snížkem (Piráti) během Havlíčkova briefingu stál mezi novináři, namítl, že zástupci kraje na problémy s financováním lokálních tratí upozorňovali už před šesti měsíci, ministerstvo ale podle něj na žádosti o pomoc nijak nereagovalo. Podle Havlíčka stát propad příjmů kompenzoval zvýšením výdajů na silnice druhé a třetí třídy a uvolňoval zdroje i na problémy regionů, a to v řádech stovek milionů korun.

„Budeme požadovat, aby ty tratě byly zachovány. Myslím si, že je k tomu obrovská podpora jak starostů, tak obyvatel, a věřím, že střední Čechy dostanou rozum,“ uvedl Havlíček a dodal, že do tratí, které se mají rušit nebo omezovat, se v poslední čtyřech letech investovala miliarda korun. „Takzvaná úspora 50 milionů vůči miliardě, kterou jsme do toho dali, je ekonomicky nerelevantní,“ prohlásil a dodal, že jde o zmařenou investici. „To je stejné, jako kdybychom postavili dálnici, a za rok ji zavřeli jenom proto, že nám tam nevychází ekonomika,“ dodal.

Zamýšlené omezení dopravy se týká například tratí Mšeno – Mladá Boleslav, Čisovice–Mníšek–Dobříš, Vlašim – Trhový Štěpánov nebo Rakovník–Kralovice. Někteří obyvatelé s tím nesouhlasí, vznikla protestní petice. Krajský radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký (STAN) argumentuje propadem příjmů a enormním nárůstem nákladů na dopravní obslužnost. „Bez Ministerstva dopravy a bez státu tyto tratě dlouhodobě fungovat nebudou,“ řekl Lochman. Havlíček namítl, že propad příjmů trápí i jiné kraje, provoz na tratích ale neomezují. Podle něj chce stát pokračovat v podpoře ekologické dopravy, a nechce, aby cestující přesedali z železnice do aut nebo autobusů.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: čtk

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Ing. Patrik Nacher byl položen dotaz

Vedení Prahy

V poslední době je to na magistrátu jedna kauza za druhou. Jak je možné, že je fungování magistrátu v takovém rozvratu a co bude dál? Neměl by už konečně někdo za vše nést odpovědnost? Vždyť vedení je naprosto papalášské, a že by se mu řešilo řešit problémy Prahy se taky říct nedá. Nemyslíte, že bys...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Žádní tajemní konspirátoři nejsou, směje se Keller. Zato máme zmateného češtináře ze záložny

20:10 Žádní tajemní konspirátoři nejsou, směje se Keller. Zato máme zmateného češtináře ze záložny

NEKOREKTNĚ S KELLEREM Horší než konspirace. Tak vypadá dnešní realita podle sociologa a filozofa Ja…