V úterý vypukl požár na nákladní lodi u nizozemského pobřeží. Loď na cestě z Německa do Egypta převážela 3783 vozidel. Majitel lodi uvedl, že „existuje velká pravděpodobnost, že požár vznikl od elektromobilů“, které loď též převážela, informovala německá veřejnoprávní rozhlasová společnost Deutsche Welle.
Podle posledních zpráv byla loď Fremantle Highway v plamenech ještě v pátek dopoledne. Původní zprávy informovaly, že mezi téměř čtyřmi tisíci přepravovanými vozidly bylo pouze 25 elektroaut. Mluvčí japonské dopravní společnosti K Line, že elektroaut bylo na lodi celkem 498.
Nizozemská média informovala, že k požáru mohlo dojít po vznícení baterie elektromobilu. Deutsche Welle upozornila, že u automobilů s lithium-iontovými bateriemi, což je převažující typ baterií používaný v elektromobilech, je těžší požár uhasit. Požáry u aut s těmito bateriemi jsou žhavější než u aut s naftovými i benzinovými motory, protože články uvnitř baterie jsou na sebe hustěji natěsnané. K uhašení požáru je pak třeba více vody, což představuje problém, pokud se požár vyskytuje na lodi. Existují zde obavy z potopení lodi i z ekologické havárie.
Blízkost požáru lodi k Waddenskému moři, které se nalézá na seznamu Světového dědictví UNESCO, vyvolal obavy německé ministryně životního prostředí Steffi Lemkeové. „Zcela běžná přeprava aut po moři by se mohla změnit v ekologickou katastrofu neznámých rozměrů. To mě naplňuje hlubokým znepokojením,“ řekla. V případě potopení lodi by velké množství paliva a dalších škodlivých látek z nákladu lodi mohlo kontaminovat ekosystém Severního moře a národní park Waddenského moře by tím byl „vážně ohrožen“.
Podle nizozemského ministra infrastruktury a vodních cest Marka Harberse je však možnost úniku ropy nízká. „Současný a předpokládaný směr větru a vln v nadcházejících dnech je takový, že případná kontaminace se bude šířit na sever, a tedy nikoliv na Waddenské ostrovy,“ uvedl Harbers.
Podle serveru Garáž.cz může větší počet bateriových článků představovat problém. „Větší počet bateriových článků, v případě jejich požáru, sice může znamenat větší problém; záleží však na celé řadě dalších faktorů – na chemickém složení baterie, na její technické konstrukci, jejím aktuálním dobití v době události, míře poškození baterie i vozu, ale samozřejmě také na ostatních podmínkách zásahu.“
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Lucie Kroutilová
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.