„Jenom úvodem, než mě začnete lynčovat. Miluji přírodu. Vysázel jsem nespočet stromů. Poctivě třídím odpad. Připouštím, že ke klimatické změně přispívá činnost lidstva. Chápu tedy úsilí o snižování škodlivých emisí,“ poznamenal Dolejší, jenž i přesto vyjmenoval pět důvodů, proč nesázet vše na elektromobily s bateriemi.
„Začnu hrou na city. Aby měl bohatý Evropan ve svém luxusním elektromobilu dobrý pocit, kolik toho udělal pro záchranu planety, musí asi tak dvanáctiletý chlapec v africkém Kongu vlézt do stometrové štoly a ručně vytěžit kobalt. Jedno auto ho potřebuje zhruba deset kilogramů. Baterie každého elektrovozítka potřebuje spoustu vzácných kovů – vedle kobaltu hlavně lithium,“ poznamenal mimo jiné Dolejší a varoval před tím, že tamní děti tuto dřinu v dolech dlouho nevydrží.
Jako druhý důvod jmenuje skutečnost, že tolik módní elektromobilita je ve skutečnosti jen pro bohaté. „Auto na baterky stojí dvakrát tolik co stejný model se spalovacím motorem. Můžete namítnout, že časem přijde zlevnění. Ale podle automobilek se ani nejmenší model v budoucnu nedostane pod 700 tisíc korun. To je docela podstatný rozdíl proti dnes nejlacinějším lidovým vozidlům za 250 tisíc,“ uvedl Dolejší a varuje před tím, že movitější budou mít elektromobily a budou parkovat zdarma ve městech, protože tam nečoudí.
„Automobilky jsou k výrobě elektroaut tlačeny nařízením EU. Ta vyžaduje, aby vážený průměr oxidu uhličitého ze všech prodaných vozidel byl maximálně 95 gramů na kilometr. Za každý gram navíc se platí pokuta 95 eur z každého prodaného auta. Což třeba pro Škodovku mohou být ročně klidně miliardy na pokutách,“ poznamenává dále Dolejší a všímá si, jak Škodovka přichází například s velkým elektrickým SUV.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: vef
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.