Jsme slabší, nemáme šanci. Přečteme to leda s lupou. U Jílkové zaznívaly trudné zážitky spotřebitelů

24.01.2014 4:44 | Zprávy

Od 1. ledna platí nový občanský zákoník, který se týká i změn pro spotřebitele. Jde však o změnu k lepšímu? Nad tématem diskutovalo několik odborníků v pořadu Máte slovo na ČT. Filozofie občanského zákoníku by měla být taková, že před zákonem si jsme rovni, ale ve vztahu spotřebitel – podnikatel je spotřebitel ten slabší.

Jsme slabší, nemáme šanci. Přečteme to leda s lupou. U Jílkové zaznívaly trudné zážitky spotřebitelů
Foto: Repro ČT
Popisek: Michaela Jílková v pořadu ČT Máte slovo

Problém totiž je, že před zákonem si jsme rovni, ovšem prodejci často odmítají reklamovat zboží z absurdních důvodů nebo specifikují podmínky tak špatně, že je nakupující není schopen pochopit.

„Ten spotřebitel je pak ve fázi, že když si ty podmínky přečte (i když si je většinou nečte), tak vlastně neví, na čem je,“ popisoval svoji špatnou zkušenost majitel internetového obchodu a zároveň spotřebitel Pavel Šácha.

Za pravdu mu dal další spotřebitel, senior a zároveň předseda občanského sdružení Život 90 Jan Lorman. „Ten spotřebitel nemá někdy ani čas to přečíst,“ vysvětloval na ČT. „Kdyby to měl nejenom přečíst, ale pochopit a správně aplikovat, potřeboval by právníka,“ dodal.

Podle Šáchy má navíc podnikatel řečeno zákonem jediné – a tedy, co musí spotřebiteli sdělit. Příliš ochrany lidem nenabízí. „Tady ten slabší nemá šanci uspět,“ posteskl si Lorman.

Jakub Dohnal z Právnické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci však upozornil, že občanský zákoník přináší i některé výhody. Například když je nějaký text nesrozumitelný pro běžného člověka, spotřebitele se v praxi netýká. „Jde o to, aby ty podmínky byly srozumitelné. O tom je tento nový zákon. Říká jim: Zjednodušte obchodní podmínky a zpřehledněte je,“ uvedl pedagog.

S lupou do obchodu nelze jít

Jenže co když je text nečitelný? „Pro nás, seniory, je nečitelná půlka různých smluv a závazků, protože s lupou se to číst nedá,“ upozornila žena v publiku na další problém. Zde se bohužel nedá jasně specifikovat, jak musí být písmo velké – musí být jednoduše čitelné.

Občas je ale zákazník i srozuměn s obchodními podmínkami, vrátí se však zboží reklamovat, protože správně nefunguje – a je někdy až absurdně odmítnut. Mladá žena ve studiu popisovala, jak byla reklamovat zboží, protože se na něm porouchal zip. Fungoval přitom jinak než na jiných běžných oděvech, o čemž nebyla dopředu srozuměna.

„Pokud dojde k vadě v důsledku nesprávného používání, na to se reklamace nevztahuje,“ řekl v podstatě to samé, co i obchodník, Jiří Navrátil ze Svazu obchodu a cestovního ruchu. Jenže kdo dokáže, že spotřebitelka špatně použila zip? Zvlášť když zip se běžně používá jedním způsobem?

„Já si nedovedu představit, jak by vám prodejce dokázal, že jste použila zip špatně,“ kroutil nad tím hlavou náměstek ministra průmyslu a obchodu Tomáš Hajdušek. Podle něj by žena spor u soudu vyhrála. Jenže jak namítli lidé v publiku, člověk nemá čas a finance na soud.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: pan

Tomio Okamura byl položen dotaz

Ukrajinci

Myslíte, že se vůbec někdy Ukrajinci, co sem za poslední dva roky přišli na Ukrajinu vrátí? I kdyby skončila válka, já mám dojem, že tu už zůstanou na trvalo. Zabýváte se v SPD nějak tím, co by se stalo, kdyby tu zůstali?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

BIS vyrazila na obranu „pendrekového paragrafu“. Ale zděšení už zní i z ODS

19:56 BIS vyrazila na obranu „pendrekového paragrafu“. Ale zděšení už zní i z ODS

Koaliční poslanci v prosinci pozměňovacím návrhem a bez projednání experty prosadili nový trestný či…