„Experiment bude proveden ve dvou stádiích. První stádium sestává z počítačového modelování, které nyní experti z Gromovova LII již zakončují. Programátoři do počítačového systému zadávají všechny dostupné informace o ztroskotaném letounu včetně letových parametrů, které byly odhaleny po dekódování obsahu černých skřínek,“ prozradil zdroj z ministerstva dopravy RF.
Na vytváření přesného modelu letu Tu-154 se podle zdroje podílí stejní lidé, kteří se zúčastnili podobného modelování při vyšetřování katastrofy letounu Tu-154, při které zahynul polský prezident Lech Kaczyňski, a Yak-40, na jehož palubě byl v době pádu hokejový tým Lokomotiv.
Modelového letu se kromě speciálně vycvičených pilotů z LII Gromova zúčastní i několik inženýrů, kteří budou mít za úkol sledovat jednotlivé palubní ukazatele stavu motorů a palubní techniky.
„Gromovův institut má k dispozici nejdelší runway na světě, měřící 5403 metrů, což expertům umožní bezpečně provést vzlet i přistání modelového letu,“ prozradil zdroj z ruského ministerstva.
Podle slov vyznamenaného zkušebního pilota a bývalého pracovníka LII Magomeda Tolbojeva si piloti zmíněného institutu dokáží poradit s každou situací.
„Jsme zkušební letci státního podniku. Jestliže dostaneme takový pokyn, ujmou se ho ti nejlepší piloti. Tak to bylo vždycky a vždycky to tak bude,“ sdělil Tolbojev magazínu Life.
Tolbojev, stejně jako mnoho dalších expertů, nevylučuje, že ke katastrofě mohlo dojít vinou druhého pilota, který si spletl páku ovládající vztlakové klapky s podvozkem.
„Na řídícím panelu Tu-154 jsou páky na ovládaní klapek a podvozku umístěny nad čelním sklem. Klapky vlevo a podvozek vpravo. Za jejich ovládaní zodpovídá druhý pilot, který sedí v křesle napravo od prvního pilota. Nedá se vyloučit, že pilot udělal chybu, v jejímž výsledku letoun vzlétal se staženým podvozkem a zasunutými klapkami,“ dodal Tolbojev.
Stejně tak pravděpodobných je ovšem prý i několik dalších verzí. Právě s úmyslem odhalit skutečnou příčinu katastrofy budou zkušební letci s rizikem ztráty vlastních životů provádět nezbytné experimenty na speciálně vytvořeném Tu-154 B2.
„Výsledky šetření mají odhalit přesnou pozici klapek, stabilizátorů a podvozku v době nabírání výšky letounu po vzletu z letiště v Soči,“ sdělil magazínu zdroj z vojenské agentury.
Na počítači bude poté vytvořen matematický, virtuální model katastrofy Tu-154 B2, který vezme v potaz veškeré technické a podnební podmínky skutečného letu.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: fib