Katastrofa letu Alexandrovců: Přichází zásadní moment vyšetřování

22.02.2017 8:54 | Zprávy

V Gromovově letecko-naučném institutu (LII) nedaleko od Moskvy bude proveden rozsáhlý experiment posledního letu letounu Tu-154 ruského ministerstva obrany. Let přesné kopie ztroskotaného letounu má vyjasnit příčiny pádu letadla, v němž zahynul armádní umělecký soubor Alexandrovců.

Katastrofa letu Alexandrovců: Přichází zásadní moment vyšetřování
Foto: thinkstockphotos.com
Popisek: Havarované letadlo, ilustrační foto

„Experiment bude proveden ve dvou stádiích. První stádium sestává z počítačového modelování, které nyní experti z Gromovova LII již zakončují. Programátoři do počítačového systému zadávají všechny dostupné informace o ztroskotaném letounu včetně letových parametrů, které byly odhaleny po dekódování obsahu černých skřínek,“ prozradil zdroj z ministerstva dopravy RF.

Na vytváření přesného modelu letu Tu-154 se podle zdroje podílí stejní lidé, kteří se zúčastnili podobného modelování při vyšetřování katastrofy letounu Tu-154, při které zahynul polský prezident Lech Kaczyňski, a Yak-40, na jehož palubě byl v době pádu hokejový tým Lokomotiv.

Modelového letu se kromě speciálně vycvičených pilotů z LII Gromova zúčastní i několik inženýrů, kteří budou mít za úkol sledovat jednotlivé palubní ukazatele stavu motorů a palubní techniky.

„Gromovův institut má k dispozici nejdelší runway na světě, měřící 5403 metrů, což expertům umožní bezpečně provést vzlet i přistání modelového letu,“ prozradil zdroj z ruského ministerstva.

Podle slov vyznamenaného zkušebního pilota a bývalého pracovníka LII Magomeda Tolbojeva si piloti zmíněného institutu dokáží poradit s každou situací.

„Jsme zkušební letci státního podniku. Jestliže dostaneme takový pokyn, ujmou se ho ti nejlepší piloti. Tak to bylo vždycky a vždycky to tak bude,“ sdělil Tolbojev magazínu Life.

Tolbojev, stejně jako mnoho dalších expertů, nevylučuje, že ke katastrofě mohlo dojít vinou druhého pilota, který si spletl páku ovládající vztlakové klapky s podvozkem.

„Na řídícím panelu Tu-154 jsou páky na ovládaní klapek a podvozku umístěny nad čelním sklem. Klapky vlevo a podvozek vpravo. Za jejich ovládaní zodpovídá druhý pilot, který sedí v křesle napravo od prvního pilota. Nedá se vyloučit, že pilot udělal chybu, v jejímž výsledku letoun vzlétal se staženým podvozkem a zasunutými klapkami,“ dodal Tolbojev.

Stejně tak pravděpodobných je ovšem prý i několik dalších verzí. Právě s úmyslem odhalit skutečnou příčinu katastrofy budou zkušební letci s rizikem ztráty vlastních životů provádět nezbytné experimenty na speciálně vytvořeném Tu-154 B2.

„Výsledky šetření mají odhalit přesnou pozici klapek, stabilizátorů a podvozku v době nabírání výšky letounu po vzletu z letiště v Soči,“ sdělil magazínu zdroj z vojenské agentury.

Na počítači bude poté vytvořen matematický, virtuální model katastrofy Tu-154 B2, který vezme v potaz veškeré technické a podnební podmínky skutečného letu.  

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: fib

Kdo řídí Prahu?

Podle všeho byste měl vy, ale přijde vy, že je to spíš Hřib. Myslíte, že tu kumulaci funkcí zvládáte? Proč jste chtěl být primátor, když o vás není vůbec slyšet, za to o Hřibovi až moc? A stojíte za ním, co se týká toho, jak si jako náměstek pro dopravu vede? Vždyť je to jen chaos nebo nějaký skandá...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ombudsman Křeček k případu Vladimíra Kapala: Dopis jsem dostal. Je třeba se zamyslet

4:40 Ombudsman Křeček k případu Vladimíra Kapala: Dopis jsem dostal. Je třeba se zamyslet

Veřejný ochránce práv Stanislav Křeček reaguje na případ šéfredaktora Svobodného rádia Vladimíra Kap…