Kdo překročí povolenou rychlost, na toho vlastní auto „zaútočí“. To nařídila EU. Experti varují

25.07.2021 11:50 | Zprávy

Evropská unie rozhodla, že již v příštím roce by měl být součástí nových aut povinný chytrý omezovač. Data má však čerpat z nepřesné čtečky značek. V praxi to bude vypadat, že pokud řidič překročí povolenou rychlost v daném úseku, má na něj doslova začít vůz „útočit“, a to za použití vibrace i nesnesitelného zvuku. O novince informuje na svém webu Autosalon.tv.

Kdo překročí povolenou rychlost, na toho vlastní auto „zaútočí“. To nařídila EU. Experti varují
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Nová auta prodávaná v Evropské unii mají příští rok odradit řidiče od toho, aby jeli rychleji, než je maximální povolená rychlost, například vibrací do pedálů, obtěžujícím zvukem nebo slovním varováním. Tak to stojí v regulaci EU 2019/2144, která stanovuje, že všechny nové modely uvedené na trh po 6. červenci 2022 musí být vybaveny inteligentním asistentem rychlosti (ISA). Modely, které už uvedeny byly a budou se dál prodávat, musí dostat tuto výbavu nejpozději 7. července 2024.

Napomínat řidiče bude inteligentní asistent rychlosti, fungující coby účinný omezovač. Využívat bude kombinaci dat z GPS a čtečky dopravních značek, díky čemuž se snaží odhadnout, jakou rychlostí se v daném místě jede.

Původní zdroj ZDE

Problém je, že ne vždy se mu to bude dařit, jelikož čtečka získává nepřesné informace. To ostatně dokazují už dnes prodávané vozy. Kvůli nepřesnosti čtečky (i když bude doplněna o GPS) se dá očekávat, že asistent bude řidiče sice při překročení rychlosti varovat, v řadě případů bude však varování falešné.

EU sice stanovuje, že řidič může systém kdykoliv vypnout, ale stále není jasné, zda se aktivuje s dalším nastartováním. Stejně tak bude platit, že pokud systém bude zapnutý a řidič vydrží určitý čas varování, vypne se také. „Půjde tedy i o hru nervů, což hustém silničním provozu není právě ideál,“ dodává server Autosalon.

I když „otravnou novinku“ řidič vypne, chce Unie vědět, jak řidiči budou k asistentu ISA přistupovat. Regulace tak po výrobcích vyžaduje, aby informovali orgány Evropské unie o tom, jakým způsobem se právě jejich systém snaží řidičům otravovat překračování maximální povolené rychlosti. Zároveň mají EU poskytovat aktuální data o tom, jak řidiči na ISA reagují a kdy a jak často ho při jízdě vypínají.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: nab

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Mgr. et Mgr. Jakub Michálek byl položen dotaz

Fakt myslíte, že jsme na tom v oblasti digitalizace dobře?

A co třeba říkáte na to, že jsme v digitalizaci veřejné správy je Česko druhé nejhorší v EU? Zdroj: https://www.dvs.cz/clanek.asp?id=6995694 Nebo co říkáte na toto - https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-b2b-platit-prevodem-nestaci-digitalizace-ceske-ekonomiky-je-zalostne-pomala-261752?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Snaží se dostat stát do kritické situace a odložit volby.“ Schneider varuje. To tu ještě nebylo

18:15 „Snaží se dostat stát do kritické situace a odložit volby.“ Schneider varuje. To tu ještě nebylo

Server ParlamentníListy.cz přináší další ze série rozhovorů se zajímavými hosty. Tentokrát pozvání r…