Nová auta prodávaná v Evropské unii mají příští rok odradit řidiče od toho, aby jeli rychleji, než je maximální povolená rychlost, například vibrací do pedálů, obtěžujícím zvukem nebo slovním varováním. Tak to stojí v regulaci EU 2019/2144, která stanovuje, že všechny nové modely uvedené na trh po 6. červenci 2022 musí být vybaveny inteligentním asistentem rychlosti (ISA). Modely, které už uvedeny byly a budou se dál prodávat, musí dostat tuto výbavu nejpozději 7. července 2024.
Napomínat řidiče bude inteligentní asistent rychlosti, fungující coby účinný omezovač. Využívat bude kombinaci dat z GPS a čtečky dopravních značek, díky čemuž se snaží odhadnout, jakou rychlostí se v daném místě jede.
Původní zdroj ZDE
Problém je, že ne vždy se mu to bude dařit, jelikož čtečka získává nepřesné informace. To ostatně dokazují už dnes prodávané vozy. Kvůli nepřesnosti čtečky (i když bude doplněna o GPS) se dá očekávat, že asistent bude řidiče sice při překročení rychlosti varovat, v řadě případů bude však varování falešné.
EU sice stanovuje, že řidič může systém kdykoliv vypnout, ale stále není jasné, zda se aktivuje s dalším nastartováním. Stejně tak bude platit, že pokud systém bude zapnutý a řidič vydrží určitý čas varování, vypne se také. „Půjde tedy i o hru nervů, což hustém silničním provozu není právě ideál,“ dodává server Autosalon.
I když „otravnou novinku“ řidič vypne, chce Unie vědět, jak řidiči budou k asistentu ISA přistupovat. Regulace tak po výrobcích vyžaduje, aby informovali orgány Evropské unie o tom, jakým způsobem se právě jejich systém snaží řidičům otravovat překračování maximální povolené rychlosti. Zároveň mají EU poskytovat aktuální data o tom, jak řidiči na ISA reagují a kdy a jak často ho při jízdě vypínají.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: nab
FactChecking BETA
Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.