Zdá se, že poškození majitelé automobilů na reklamu žalobních iniciativ slyší. Podle Davida Kuboně z iniciativy DieselGate se k žalobě na firmu Volkswagen připojilo téměř šest set lidí, kteří podepsali kompletní dokumentaci společnosti. „Tři stovky jmen jsou již součástí žaloby a zbytek připojíme během června. Kromě toho máme registrovaných dalších sedm set zájemců o žalobu, kteří ale zatím nedodali všechny potřebné dokumenty. Aktuálně tak registrujeme 1 300 poškozených, kteří se k žalobě chtějí připojit,“ prohlásil Kuboň pro ParlamentníListy.cz.
Zákon o hromadných žalobách v českém právním řádu nemáme
Právní odborník profesor Aleš Gerloch však upozorňuje, že zákon o hromadných žalobách v českém právním řádu zatím neexistuje. „Připravuje se návrh, který se ještě musí dotáhnout,“ konstatoval, ale je to ještě běh na dlouhou trať.
Jaký tedy má smysl podávat dnes hromadné žaloby? „Žalobní iniciativy vytvoří unifikovaný vzor a snaží se standardizovat žaloby. Je snaha zjistit, kolik poškozených tady je, využít jejich zájem a nabídnout jim standardní postup,“ vysvětlil profesor Gerloch, co je podle něj cílem žalobních iniciativ. Osloví tak i lidi, kteří by jinak o náhradu škody nežádali. Uznávaný právník z Právnické fakulty Univerzity Karlovy připomíná, že taková snaha už se v České republice v minulosti objevila, ale nebyla úspěšná. „Bylo to v případě bankovních poplatků, ale narazilo to na to, že Nejvyšší a Ústavní soud měly jiný názor než nižší soudy.“

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Libuše Frantová