Konec liberalismu. Marian Kechlibar vysvětluje, proč už nemůže fungovat

14.10.2019 19:50 | Zprávy

Analytik a komentátor Marian Kechlibar hodnotí ideu liberalismu jako zastaralou a nefunkční. Liberalismus je podle něj příčinou současné krize Západu a také důvodem neschopnosti vyřešit migrační krizi. Související pojem multikulturalismu podle něj také nemůže nikdy fungovat, protože muslimové jsou z velké části nepřizpůsobivé skupiny obyvatel a vytvářejí paralelní společnosti, které mají navíc velké sociální problémy.

Konec liberalismu. Marian Kechlibar vysvětluje, proč už nemůže fungovat
Foto: Archiv MK
Popisek: Matematik a publicista Marian Kechlibar

Kechlibar negativně hodnotí současný stav západního světa a jako jednu z hlavních příčin krize uvádí nefunkčnost myšlenky liberalismu a multikulturalismu. „Multikulturalismus je velká z nouze ctnost. Myslím, že původně si to tak Evropa nepředstavovala. Původní, poněkud naivní představa byla, že se tito lidé úplně asimilují. V nějakém procentu se to stalo, ale relativně malém, menším, než se čekalo,“ píše komentátor na webu Svobodné universum.

Zejména v případě muslimských migrantů se podle něj idea asimilace vůbec neosvědčila. „V případě muslimských migrantů to také záleží na tom, z nakolik tradičnějšího a zaostalejšího kusu planety pocházejí. Rozdíl je u jugoslávských muslimů, Turků ze sekulárního pobřeží, kde leží třeba Istanbul, a u arabských muslimů,“ má jasno Kechlibar a dodává, že například u venkovského Pákistánce je asimilace zcela vyloučena a spíše vytvoří paralelní společnost.

Navíc taková paralelní společnost častokrát sociálně strádá. „Každý vidí, že paralelní společnosti, které vznikly, nejsou zas tak produktivní a bohaté a samy o sobě funkční, že je v nich disproporční množství lidí na sociálních dávkách a jenom málo lidí, kteří dosáhnou nějakého vyššího vzdělání,“ všímá si Kechlibar a doplňuje, že právě v takových společnostech se šíří náboženský extremismus z ciziny.

V rámci řešení pak evropští politici podle Kechlibara museli vytvořit mnoho příkazů a zákazů, a tím porušovali vlastní zásady liberalismu. „Když se podíváte na tu západní Evropu třeba mezi 70. a 90. lety, tak prudce přibývalo různých zákazů xenofobního chování na veřejnosti a podobně. Vznikly tak značně neliberální zákony, které ve jménu společenské stability podvazují možnost zastávat a šířit určité myšlenky,“ uvádí komentátor s tím, že „liberalismus je u nás prostě poškozené zboží“.

Kechlibar také tvrdí, že svoboda náboženství navíc nemůže fungovat v případě silného islámu. „Nejsem si jist, zda může existovat svoboda náboženství ve společnosti, kde je silný islám. Buď bude slabý islám, nebo bude živý a silný islám, ale v takovém případě bude lidem, kteří k němu mají vysloveně negativní vztah, hrozit nebezpečí,“ připomíná komentátor události kolem karikatur v časopisu Charlie Hebdo.

Podle Kechlibara jsme v rámci liberalismu a kulturalismu obětovali vlastní svobodu rouhat se a dělat si srandu z náboženství. „Skoro vždy, když někdo udělá nějaký základní, zásadní skok v nějakém vědění, tak je to proto, že se na nějaké dogma podívá jinak. Kombinovat pokrok kupředu s intenzivní systémovou náboženskou vírou, která prorůstá do politiky a stanovuje jí zákonem dané meze, se, myslím, ještě nikomu nepovedlo,“ uvádí Kechlibar důvod zaostalosti některých arabských zemí.

Další nezvládnutou stránkou liberalismu je podle Kechlibara ta ekonomická. „Jsme v situaci, kdy stávající systém, který sám sobě říká liberalismus, není moc ekonomicky funkční,“ hodnotí analytik a matematik a jako příklad uvádí dnešní EU. „Máme společný pohyb zboží, osob, služeb. Tedy základní svobody kapitálu. A míra, do jaké to bude fungovat, dost záleží na tom, jak vypadají jednotlivé členské státy.

Když Evropská hospodářská společenství začala v šesti státech, tak mezi Nizozemskem a západním Německem nebyl zas takový rozdíl. Tam to mohlo fungovat docela produktivně oběma směry,“ píše Kechlibar s tím, že dnes v době velkých rozdílů mezi státy EU to nefunguje.

„Dnes máte hospodářský prostor, který zahrnuje na jedné straně Bulharsko, Řecko, Andalusii a podobné extrémně chudé regiony, a na druhé straně Lucembursko, které má 11krát větší nominální příjmy na hlavu než Bulhaři a 7krát větší reálné,“ vysvětluje. Lidé se podle něj v rámci pohybu osob pak jednoduše přestěhují za lepším do jiné země. „Když se podíváte na Bulharsko, nejchudší stát EU, tak odtamtud uteklo ohromné množství kvalifikovaných lidí, je problém tam sehnat například zubaře,“ uvádí Kechlibar.

Liberalismus je podle něj u konce, protože se nemá kam posunout. „Tyto principy mrtvé nejsou, ale extrémně těžko se dají skloubit s v zásadě byrokratickými nadnárodními organizacemi, jako je EU nebo třeba i vládnoucí vrstva v USA. A podle mého názoru EU toto nedokáže vyřešit,“ věští Kechlibar.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: jma

Ing. Radim Fiala byl položen dotaz

Myslíte, že za to, že EU zaostává může Euro?

Mě přijde, že jsou to spíš neustálé zákazy a byrokracie, kterou si sama EU podřezává pod sebou větev. Na druhou stranu, jestli má někdo konkurovat třeba USA nebo Číně, nemyslím si, že to může být jeden stát v Evropě, a že EU má svůj smysl, jen se musí vzpamatovat a začít dělat politiku jinak

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hrad ve sporu s tajnými službami. Jde o Vetchého, Foltýna a sbírku na trhaviny

21:34 Hrad ve sporu s tajnými službami. Jde o Vetchého, Foltýna a sbírku na trhaviny

Šéfové českých tajných služeb vyjádřili nespokojenost s kontroverzní sbírkou na plastickou trhavinu …