Levnější dálnice? Bárta přemýšlí o čínských firmách

16.08.2010 16:56 | Zprávy

Ministr dopravy Vít Bárta si umí jít za svým. Dobře si uvědomuje, že dálnice se dají stavět levněji, a tak pro zkušenosti zamíří do sousedních zemí, informuje Aktuálně.cz.

Levnější dálnice? Bárta přemýšlí o čínských firmách

Stop předraženým stavbám dálnic by mohl vystavit ministr dopravy Vít Bárta. Inspirací by pro něj mohlo být Polsko, kde staví dálnice čínské stavební firmy, které vyhrály veřejné zakázky bezkonkurenčně nejnižšími nabídkami. „Ministr naznačil, že se pojede podívat do Polska, jak tam Číňané staví dálnice," řekl Aktuálně.cz mluvčí resortu Karel Hanzelka.

Druhou možností úspor by mohlo být využít formy PPP, díky níž se na Slovensku začala první dálnice stavět po pouhých dvou letech, zatímco v Česku se touto formou nestaví ani po pěti letech příprav. Dnes se u našich východních sousedů staví formou PPP projektu silnice R1 za 1,7 miliardy euro a před zahájením jsou dva projekty na dálnici D1.

Na Slovensku byla větší politická vůle k projektům PPP

„V České republice má koncept PPP nedostatečnou politickou podporu," nabídl vysvětlení expert na střední Evropu a vedoucí partner poradenské společnosti Deloitte Josef Kotrba. To připouští i ministerstvo dopravy. „Na Slovensku byla asi větší politická vůle," komentoval Hanzelka náskok našich sousedů. Škrty ve Státním fondu dopravní infrastruktury by to teď ale mohly změnit. Vládní program a rezortem dopravy ohlášená slovenská „výzvědná" cesta to zatím potvrzuje.

Ještě lákavěji vypadá pohled do Polska. Tam stál počítal s výdaji na kilometr dálnice v přepočtu za 377 milionů korun, ale čínský stavební gigant Covec vyhrál soutěž s nabídkou více než dvakrát nižší - 164 milionů korun. Přitom v Česku se dálnice staví v rozmezí od 290 do 500 milionů korun za kilometr. „Až přijde ta správná šance, jsme ochotní vstoupit také na stavební trh v České republice," řekl před časem deníku Aktuálně.cz náměstek pobočky Covec v Polsku Gou Ling.

Čtěte také:

Bárta chystá šetření na vlastní pěst 

Bárta chce zastavovat stavby. Dálnice nevyjímaje 

Bárta: Stojí přede mnou tragické rozhodnutí. Šetřit se ale musí 

Foto: dalnice.ic.cz

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: jih

Ing. Martin Kolovratník byl položen dotaz

Proč jste si vybral za terč zrovna Feriho?

Já ho nehájím, dostal, co si zasloužil, ale ukažte mi stranu, která ve svých řadách neměla někoho, kdo byl čelil trestnímu stíhání nebo nebyl odsouzen? Je to přeci i případ ANO, kde dokonce v čele stál trestně stíhaný člověk a nikomu to nevadilo. Navážet se pak do jiných mi přijde z vaší strany dost...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ukrajina má být neutrální jako Finsko. Co Němci nepřiznávají, ale mluví o tom

13:45 Ukrajina má být neutrální jako Finsko. Co Němci nepřiznávají, ale mluví o tom

Ukrajina do NATO. Scénář hodně zmiňovaný, ale podle politiků momentálně nereálný. Dle politického re…