Lidl, Kaufland, další. Akce proti nákupům „v akci“

05.01.2023 12:56 | Zprávy

Slevové akce? Obchodníci potraviny nejdřív uměle zdraží, aby je později mohli prodat s 50% slevou „v akci“. Před tím varuje české zákazníky Agrární komora České republiky. Ta si již mnohokrát vzala na paškál supermarkety působící v Česku, konkrétně Kaufland nebo Lidl. Nejen kvůli cenám prodávaných potravin, ale i kvůli jejich kvalitě.

Lidl, Kaufland, další. Akce proti nákupům „v akci“
Foto: Repro Facebook
Popisek: Přeplněný supermarket

„V současné době, kdy je vysoká míra inflace a kdy se snižuje reálná kupní síla domácností, se lidé snaží na potravinách šetřit a čím dál víc vyhledávají slevové nabídky. Některé z nich už v tuzemských obchodech dosahují i více než 50 %. Při nákupech zboží v akci je však potřeba dávat pozor,“ začíná Agrární komora svoje upozornění na možné nekalosti při cenotvorbě některých produktů.

„Některé slevy totiž ve skutečnosti mohou být falešné. Obchodníci záměrně zvyšují cenu produktu, aby ji vzápětí mohli zase snížit,“ odhalují „agrárníci“ taktiku některých prodejců, kteří mohou cenu napřed vyhnat do výše tak, že výrobek nikdo nekoupí, aby ji vzápětí snížili a zboží dali do akce třeba za 50 % ceny.

„Zákazník tak má pocit, že nakupuje výhodně,“ pokračuje sdělení Agrární komory. To ale nemusí být pravda.

Vezměme uměle vytvořený příklad čokolády, která je běžně dostupná za 45 korun. Lidé ji nekupují, protože není nijak výjimečná, ani není v akci. Prodejce proto sáhne k triku a zdraží čokoládu o 30 korun. Lidé ji opět nekupují, prodejce ale nijak netratí. Po čase ale čokoláda jde do akce s červenou cedulkou 33 % SLEVA! Čokoláda je zlevněná na 50 korun a lidé ji v akci kupují, i když za 45 o ni zájem neměli. Tolik teorie.

„Kontrolujte tedy vždy koncovou cenu bez ohledu na cedulky a nápisy Akce, protože výrobek ve slevě může být stále dražší než v jiném obchodě,“ nabádá v duchu námi popsaného příkladu Agrární komora.

„Nenechte se ovládnout zdánlivým pocitem výhodné koupě. Není všechno zlato, co se třpytí. A nemusí být výhodné vše, co má v regálu žlutou cenovku,“ uzavírá svoje upozornění.

I z diskuse pod článkem vyplynulo, že někteří lidé si na zmíněné nefér jednání již dávají pozor. Někteří se mu snaží předejít nákupem u výrobců, což ale není vždy a pro každého možné.

Podobné problematice se před nedávnem věnovaly i Parlamentní listy ZDE.

Mimo jiné je v článku zmíněno, že i přes „povánoční“ slevy jdoucí až k 80 % obchodníci stejně vydělají. Zákazník, který nakupuje oblečení či boty pod dojmem reklamních cedulí o masivních slevách, neví, že obchody násobí velkoobchodní cenu zboží 3,5krát, někdy i čtyřikrát.

V článku je popsáno, jak ParlamentníListy.cz povánoční slevovou situaci zmapovaly.

Pozor je ale třeba si dávat jak na ceny, tak i na kvalitu potravin. Zmíněná Agrární komora v minulosti zdokumentovala spoustu nekvalitních potravin, které jsou nám nabízeny v obřích řetězcích typu Lidlu nebo Kauflandu.

„Ne, tohle opravdu nejsou jablka z kompostu. Takhle, prosím, vypadají dovozová jablka v supermarketu Lidl Česká republika,“ napsala Agrární komora k níže vyfoceným jablkům.

To ale není vše. Nebezpečí hrozí jak spotřebitelům, kteří se mohou napálit akčními cenami a pochybnou „zahraniční“ kvalitou, tak českým producentům.

Obchodní řetězce používají nekalé praktiky, proti kterým se ale Agrární komora snaží bránit.

„Naše maso z Modletic“ je nové logo Kauflandu Česká republika. Nový název považujeme pro spotřebitele za zavádějící, protože v Modleticích nejsou žádné kravíny ani vepříny, ale pouze masozávod, který zpracovává maso z různých zemí. Na výrobku s tímto označením zákazník nenajde trikolóru, avšak označení „NAŠE“ budí dojem, že se jedná o tuzemský výrobek,“ upozorňují třeba lidé z Agrární komory na nefér označování, které může budit dojem, že jde o výrobky či suroviny z České republiky.

„V několika prodejnách Lidl Česká republika se prodávají dovozová polská jablka za 12,90 Kč za kilo. Je velmi pravděpodobné, že jde o prodej polských jablek za podnákupní ceny. Naši ovocnáři mají přitom na skladech ještě úrodu kvalitních českých jablek z loňského roku,“ upozorňuje Agrární komora na svém facebooku.

„Některé supermarkety takto naprosto křiví trh. Pokud takovou cenu totiž nasadí jeden z významných hráčů, ostatní budou chtít prodávat zboží za stejnou cenu a trh totálně rozloží,“ upozorňují „agrárníci“ a přibližují, jak k takovému rozkladu trhu může dojít.

„Od našich členů máme informace, že obchodní řetězce už začínají tlačit pěstitele k výrazně nižším výkupním cenám. Je velká škoda, že ‚zákaz prodeje za podnákupní cenu‘ není považován za nekalou praktiku,“ litují zástupci Agrární komory a přidávají zamyšlení pro zákonodárce.

„Možná inspirace k zamyšlení pro naše zákonodárce, aby změnili pravidly ‚hry‘.“

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: MaA

FactChecking BETA

Faktická chyba ve zpravodajství? Pomozte nám ji opravit.

Přezkoumat
Miroslava Němcová byl položen dotaz

ODS

Dobrý den, vždy jsem ODS považovala za pragmatickou stranu. Bohužel v poslední době mám čím dál víc pocit, že se stáváte populistickou stranou. Viz třeba slib Fialy o tom, jak budeme mít za 5 let platy jako v Německu nebo to jeho video s Nuttelou. Můj dotaz zní. Opravdu chcete dělat takovou populist...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Uživateli nejlépe hodnocený komentář

Kašlu na akce, Uživatel se přihlásil ke kodexu Dobré DiskuseSun-vu-kung , 05.01.2023 15:01:53
já chci za pokladnou hezký příjemný česky mluvící prodavačky.Ne fousatý,upocený,přežraný a vzteklý imitace žen hýkající jakousi haťmatilkou nejsem zvědavej.

|  6 |  0

Další články z rubriky

Fiala občanům: Slíbili jsme rok naděje a slib splnili. Teď bude rok rozhodnutí

20:50 Fiala občanům: Slíbili jsme rok naděje a slib splnili. Teď bude rok rozhodnutí

Příští rok podle premiéra Petra Fialy (ODS) rozhodne, zda si Češi budou věřit a pomáhat si, nebo se …