Masivní zdražování začalo. Piráti jsou komunisté, chystají popravu motorové dopravy. Česko spasí jiné věci, věří ekonom Křížek

21.05.2021 7:38 | Rozhovor

Masivní zdražování potravin nehrozí, ono už začalo, varuje ekonom, pedagog a bývalý ředitel CzechInvestu Miroslav Křížek (Trikolóra). Podraží i hospody, nebo kadeřník, podle ekonoma ale zákazníkovi částečně pomůže konkurenční boj. „Zejména restaurační služby si musejí uvědomit, že hojnost turistů z různých částí světa ještě nějakou dobu nebude, takže je nutné cílit na české zákazníky,“ říká. Fokus na domov by měl podle něj platit i v zemědělství, při správné podpoře mohou být naše potraviny levnější než ty dovážené. Nápady Pirátů na zvyšování daní Křížek odmítá a „černým komunistům v trochu lepších oblecích“, jak je nazval, doporučuje místo toho raději dostudování základních ekonomických pojmů.

Masivní zdražování začalo. Piráti jsou komunisté, chystají popravu motorové dopravy. Česko spasí jiné věci, věří ekonom Křížek
Foto: Archiv MK
Popisek: Bývalý generální ředitel CzechInvestu, vysokoškolský pedagog a ekonom Trikolóry Miroslav Křížek

Mnohá odvětví sčítají škody za tento a předešlý rok. Těžce zasažen byl třeba cestovní ruch, loni vyjelo do ciziny s cestovkami pětkrát méně Čechů než před covidovou krizí. Stejně tak trpěly domácí turistické destinace a s nimi veškerý navazující sektor služeb. Co by měla vláda udělat, aby nyní podnikatelům pomohla s rychlou obnovou?

Vláda by hlavně měla přestat s chaotickým vydáváním zmatených opatření, která v jednu chvíli platí a druhý den už je vše jinak. Ponechat ještě po nějakou dobu jako standard rozumná zvýšená hygienická opatření v podobě rozestupů, ochrany dýchacích cest a dezinfekce, ale určitě zrušit nesmyslnou šikanu v podobě testů do restaurací nebo na kulturní akce konané venku. Co se týká konkrétně cestovního ruchu, tak určitě podpořit domácí turistiku, ale to bude stačit zrušit šikanující opatření a lidé už se po naší krásné zemi rozjedou sami, je tu rozhodně co objevovat.

Na povrch prosakují varovné signály o zdražování potravin či energií. Mnoho rodin má kvůli covidu již nyní finanční potíže. Hrozí v této souvislosti, že mnozí přestanou být schopni řádně splácet své závazky, protože jim zdraží pokrytí základních potřeb? Jak tuto věc řešit?

Tématem mého prvního blogu tohoto roku byla právě inflace, zda nás sežere, a ačkoli mi mnozí vyčítali, že masivní růst cen nehrozí, tak v obchodech s potravinami to vypadá, že nejen hrozí, ale už začal. Určitě je pro rodiny ve finanční nouzi toto zdražování dalším hřebíčkem do rakve v jejich schopnosti splácet své závazky. Řešení není jednoduché, protože část cen jako například rostoucí cenu ropy a s tím spojené rostoucí ceny dalšího zboží nemůžeme ovlivnit. Co by se z hlediska potravin ovlivnit dalo, je podpora místní zemědělské produkce, kdy by naše základní potraviny měly být levnější než ty z dovozu.

Co dalšího podle vás obyčejným lidem podraží? Co návštěva restaurace, kadeřníka? Budou muset provozovatelé kompenzovat dobu nuceného uzavření podniků zdražováním?

Samozřejmě že spousta dosud zavřených služeb bude mít tendence si kompenzovat ztráty, ale z čistě ekonomického pohledu to nemusí být zrovna šťastná taktika. Pokud jeden podnik svoje pivo o čtvrtinu zdraží, tak se najde jiný, který ceny bude držet víc při zdi, a tím pádem přiláká i více hostů. Zejména restaurační služby si musejí uvědomit, že hojnost turistů z různých částí světa ještě nějakou dobu nebude, takže je nutné cílit na české zákazníky. Druhotným jevem zvyšujících se cen vstupů je pak pak logicky právě zvýšení cen např. v gastronomii.

Piráti a STAN zveřejnili svůj program. V ekonomické sekci hovoří třeba o nutnosti podpory ekologičtějších způsobů dopravy. Motorová doprava je podle nich drahá a nešetrná ke zdraví i životnímu prostředí. Ztrátu z čekání v kolonách vozidel pak vyčíslují na 13 miliard ročně. Řešení vidí v masivní podpoře bezmotorové a ve sdílené dopravě. K čemu to podle vás povede?

Piráti a STAN mi tím připomněli legendární „zabij bobra, zachráníš strom“, v tomto případě se chystají na pomalou popravu motorové dopravy, aniž tuší, že naše ekonomika je dost závislá na klasickém automotive průmyslu, tedy na spalovacích motorech. Takže ano, vlastně mají pravdu, lidé nebudou čekat v kolonách vozidel, protože nebudou mít práci, kam by mohli jezdit.

Tento článek je uzamčen

Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Marek Korejs

Myslíte, že zvýšení trestů pro pašeráky stačí?

Podle mě jsou téměř nepostižitelní, protože se je málokdy podaří vůbec chytit. Ale když jste toto téma nakousla, tak jaké tresty jim hrozí teď a jaké navrhujete? A máte taky nějaký účinný plán, jak ochránit naše hranice? A co si vůbec myslíte, že teď bude, když Asadův režim padl? Je to dobře nebo ne...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

„Putin ví, kde udeřit.“ Mrazivé varování z Německa

14:50 „Putin ví, kde udeřit.“ Mrazivé varování z Německa

Německý ministr obrany Boris Pistorius varuje před nebezpečím hybridní války vedené Ruskem proti Něm…