Vláda Bohuslava Sobotky začala připravovat nový tendr na provoz mýtného systému po konci smlouvy s Kapschem, začátkem roku 2014. V červnu 2014 ministerstvo dopravy pod vedením Antonína Prachaře (ANO) vypsalo tendr na projektového manažera soutěže. Tendr ale provázely pochybnosti a v prosinci 2014 ho nový ministr dopravy Dan Ťok (ANO) zrušil.
Kvůli časové tísni vláda v březnu 2016 schválila krizovou variantu výběru mýta po konci roku 2016 s tím, že ministerstvo dopravy vypíše přímou zakázku. V červenci pak vláda schválila prodloužení smlouvy na provoz mýtného systému se společností Kapsch. Ministerstvo dopravy potom uzavřelo dodatek ke smlouvě s Kapschem o pokračování správy mýtného systému na maximálně tři roky za 5,27 miliardy korun. Vše doprovázely politické spekulace doplněné především ze strany premiéra a jeho poradce Radka Pokorného snahou připravit výběrové řízení co nejvýhodněji pro jednoho z uchazečů o české mýto, slovenskou firmu SkyToll.
Ani dnes, kdy už ministr dopravy Dan Ťok na konci června nový tendr na výběr českého mýta vypsal, obvinění a hádky neustávají. Ministr zřejmě pod velkým stresem kupí chybu za chybou, nešikovně se vymlouvá a v jednom případě, jak dokážeme, i lže. To když se v souvislosti s nařčením, že může být obviněn z nezákonného chování, když připouští možnost, že nový výběrčí mýta nemusí používat současné zařízení v hodnotě několika miliard, které je v majetku státu, vymlouval na dohodu s nezávislou státní institucí NKÚ. „Já se toho nebojím, protože podle mě každý z těch nabízejících využije možnosti ten majetek využít. A při neoficiálních jednáních na NKÚ jsem byl ujištěn, že i kdyby se ten majetek nevyužil, tak by to nemělo být bráno jako nehospodárné nakládání,“ prohlásil suverénně Dan Ťok.
To si ale nenechal líbit šéf NKÚ Miroslav Kala a proti tvrzení ministra dopravy se ostře ohradil. „Především bych rád zdůraznil, že Nejvyšší kontrolní úřad není konzultačním místem a ke svým kontrolám se vyjadřuje až po jejich ukončení v kontrolním závěru. Svá stanoviska k předmětu kontroly tedy určitě nemůžeme sdělit dřív, než kontrola proběhne a než vyhodnotíme vše, co jsme zjistili. Pan ministr s NKÚ skutečnosti, které provázejí vypsání tendru na mýto, nekonzultoval, a jak vyplývá z toho, co jsem řekl, ani konzultovat nemohl. Taková vyjádření pana ministra chápu jako snahu kontrolované osoby opatřit si alibi opřením se o autoritu nezávislé ústavní instituce, kterou NKÚ je,“ odhalil lež ministra Ťoka Miroslav Kala.
Ministr dopravy přichycen při ostudné lži se ale nepoučil a pokračuje v kličkování a nejasných vyjádření i nadále. Aktuálně v souvislosti s obviněním, že ministerstvo dopravy rozdává neuváženě citlivá data všem potenciálním uchazečům o české mýto, aniž procházejí první kvalifikací.
Firmě Kapsch vadí například způsob, jakým ministerstvo dopravy nakládá s citlivými daty v tendru. Kritizuje to, že úředníci vydávají datová média s citlivými informacemi každému z uchazečů. V původní dohodě měli citlivé informace získat pouze uchazeči, kteří prošli kvalifikací a podepíšou dohodu o mlčenlivosti. Podle ministra Dana Ťoka ale úřad uchazečům žádná citlivá data nepředává. „Rozdávají na USB discích více než 70 tisíc(!) stran citlivé dokumentace komukoliv, kdo si o ně požádá. To je nelogické, nedomyšlené a krajně hazardní,“ uvedl ředitel Kapsche v Česku Karel Feix.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: jav