„Ve skončeném roce 2018 jsme o čtyři sta milionů korun překonali předloňský výběr mýtného. Celkem na účtech SFDI loni skončilo 10.816 miliardy korun, které jsme vybrali s účinností 99,6 procenta,“ říká Jan Rýdl, vedoucí oddělení komunikace ŘSD. Meziročně činí přírůstek 3,97 %, rok 2017 pak byl proti roku 2016 silnější o 5,22 procenta. Provozní náklad systému činil 1,5 mld. Kč, což je 14 procent z vybraného mýta. Do mýtných investic loni putovalo 127 milionů korun. V roce 2018 také padl rekord – mýtný systém poprvé předepsal kamionům přes miliardu korun v jediném měsíci. Celkem si stát za 12 let fungování mýta v České republice připsal 98,74 miliardy korun.
To vše je ale málo na to, aby tento spolehlivý mýtný systém, dnes plně ve vlastnictví státu, byl státem nadále využíván. Tím novým se prý ušetří miliarda ročně. Opakovaně to tvrdí ministr dopravy Ťok i premiér Babiš.
„Považujeme za ohlupování občanů, když politici vykřikuji, že se tendrem podařilo snížit provozní náklady mýta o miliardu ročně. Zapomněli už totiž dodat, že úspory dosáhli jen změkčením podmínek budoucího provozování mýta. Konsorcium CzechToll/SkyToll vyhrálo s nabídkou 10,75 mld. korun za deset let, zatímco kdyby stát zůstal u používání stávajícího mýtného systému, zaplatil by jen 6,9 miliardy korun za deset let,“ říká Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch. My provozujeme stávající mýto podle parametrů, které nám stát stanovil v roce 2007. Kdyby ministerstvo aplikovalo nové změkčené požadavky na nové mýto i na stávající systém, klesly by provozní náklady až k 5 procentům. Provozování stávajícího státního mýtného systému by vyšlo až o čtyři miliardy levněji, než je ministrem dopravy vysoutěžená nabídka,“ vysvětluje Karel Feix.
Nezaujatý jedinec se pak jen ptá a nedávno se tak ptal i Jaromír Soukup ministra dopravy Dana Ťoka v jednom ze svých mnoha pořadů v televizi Barrandov. Je víc, zda ušetřená jedna miliarda a výnosný obchod pro novou privátní firmu, anebo ušetřené čtyři miliardy a využití současného státního mýtného sytému?
„Loňské výsledky výběru mýta potvrzují, že český mýtný systém je a zůstává vysoce spolehlivý nástroj státu pro získávání finančních prostředků. O to je s větším podivem, že se ministerstvo dopravy rozhodlo vlastní systém mnohamiliardové hodnoty, který mohl sloužit další desetiletí, jako jediní v Evropě vyhodit do koše,“ říká Karel Feix, generální ředitel firmy Kapsch, která tuzemské mýto dodala a smluvně provozuje do konce roku 2019.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: ane