Kdy stávka bude, oznámí v nejbližších dnech předsednictvo Odborového svazu dopravy (OSD). Odbory vyhlásily stávku minulý týden a ve čtvrtek ji na svém jednání podpořily základní organizace svazu. Vláda loni rozhodla, že od letošního ledna stoupnou minimální mzdy řidičů autobusů zhruba o třetinu na 98,10 koruny na hodinu. Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) tehdy sdělil, že měsíční příjmy řidičů stoupnou o tisíce korun. Podle předsedy OSD Luboše Pomajbíka ale mzdy navzdory politickým slibům nerostou.
Mnoho krajů však předpokládá, že právě jejich regionu se stávka týkat nebude. Hejtmanství tvrdí, že peníze na zvýšení mezd dopravcům zajistila, takže k protestům není důvod. Například náměstek královéhradeckého hejtmana pro dopravu Martin Červíček (ODS) uvedl, že kraj se s dopravci na úhradě zvýšených nákladů na mzdy dohodl. I pardubické hejtmanství tvrdí, že stávka nebude, protože kraj slíbil peníze na zvýšení mezd. Také zástupce krajských odborů Miroslav Vokál míní, že řidiči stávkovat nebudou.
Ani Ústecký kraj nezajistí náhradní dopravu
I Středočeský či Liberecký kraj tvrdí, že problém vyřešily zvýšením plateb dopravcům. Liberecký kraj třem největším rozdělil 17 milionů korun, víc smlouvy a zákony podle kraje neumožňují. Firmy BusLine a ČSAD Liberec se ale proto rozhodly smlouvy ukončit, a kraj tak musí v části regionu za ně hledat náhradu. Také náměstek moravskoslezského hejtmana Jakub Unucka (ODS) řekl, že kraj uzavřel dodatky ke smlouvám s dopravci, kteří zajišťují většinu linek. Stejně jako v Libereckém kraji ale řeší se dvěma dopravci, že jim může poskytnout jen omezené navýšení plateb, a firmy nyní vypočítávají, zda jim bude částka stačit.
Jihočeský kraj náhradní dopravu za stávkující nezajistí proto, že to podle hejtmana Zimoly není v silách hejtmanství. „Nevlastníme žádné autobusy. Museli bychom si nasmlouvat služby u jiných dopravců. Ale myslím si, že pokud ke stávce dojde, nebude možné najít autobusovou společnost, jejichž řidiči budou v danou dobu pracovat,“ řekl.
Ani Ústecký kraj nezajistí náhradní dopravu. „Budeme požadovat od dopravců službu, za kterou si řádně platíme,“ uvedl radní pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM). Pokud autobusy nevyjedou, hrozí kraj firmám vysokými pokutami. Dlouhodobé smlouvy má se čtyřmi dopravci a jedná s nimi o dodatcích, na jejichž základě by jim přidal peníze na mzdy šoférů. „Arriva a IKOM Slaný chtějí pokračovat v plnění závazku, s BusLine a Autobusy Karlovy Vary jednáme. Už do dubnového zastupitelstva předložíme návrhy na vytvoření vlastní krajské autobusové linkové dopravy,“ uvedl radní.
Zlínský kraj oznámil, že je s odbory v kontaktu
Kraj Vysočina oznámil, že nemá informace, že by odbory v kraji uvažovaly o připojení ke stávce. Všech 21 dopravců, s nimiž má hejtmanství smlouvy, podle kraje souhlasí s dodatky. Stávku nechystají odboráři jihlavského Icom transport ani jeho dceřiné firmy Trado Bus. Odbory žďárského dopravce Zdar ale zřejmě protest podpoří, řekl ČTK jejich předseda Zdeněk Vosmek.
Zlínský kraj oznámil, že je s odbory v kontaktu a případné připojení ke stávce bude mít jen symbolickou formu. Olomouckého kraje se stávka podle člena vedení odborového svazu Jiřího Drlíka týkat bude. Drlík jezdí s autobusem na Šumpersku. Mluvčí kraje Kamila Navrátilová ale ČTK řekla, že hejtmanství zatím o stávce žádné informace nemá a nechystá se na ni.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: mp