„Zaměstnanci v kultuře, konkrétně výkonní umělci, jsou v rámci odborných profesí snad nejhůře placenými lidmi vůbec. Absurdita současné doby pokročila tak daleko, že prakticky všichni musí mít ještě jedno zaměstnání, aby se uživili a neskončili na sociálních dávkách. Takže například můj kolega, kontrabasista z Plzeňského divadla, jezdí s trolejbusem, členka orchestru z Mariánských Lázní rozváží zboží do supermarketů a hudebníci z Moravské filharmonie založili stavební partu, která vyzdívá bytová jádra. To je realita českých špičkových hudebníků, byť hudební kultura je naše slavná tradice, se kterou stále úspěšně reprezentujeme v zahraničí. České orchestry jsou tam totiž pro svoji kvalitu dost žádané. Když nás lidé vidí v nažehlených fracích, tak si myslí, že vyděláváme měsíčně statisíce, jenže skutečnost je úplně jiná. My tomu mezi sebou říkáme, že žijeme v naleštěné bídě. Pak se samozřejmě naskýtá otázka, zda je toto finanční ohodnocení pro vrcholové umělce adekvátní a důstojné,“ uvádí Jiří Dokoupil, který sice už 20 let působí v ostravské filharmonii. Nicméně, aby si zajistil trochu slušnější příjem a uživil rodinu, musí ještě vyučovat.
Umělci proto v poslední době natočili „reklamní“ promovideo, ve které informují o svých mizerných pracovních podmínkách, ve kterých má fungovat špičková česká kultura, a vyzývají veřejnost, aby jim pomohla. Vyvolali také jednání u kulatého stolu se zástupci krajských úřadů i Ministerstva kultury. Na posledně jmenovanou instituci se v minulosti obrátili už vícekrát, jenže ministerstvo se podle Dokoupilových slov stále zaklíná formulí, že jsou zodpovědni jen za některé příspěvkové organizace, které zastřešují. „Já jim ale říkám, že na budově Ministerstva kultury v Praze na Maltézském náměstí nestojí nápis ministerstvo kultury pro 10 procent příspěvkových organizací, ale pro celou českou kulturu! Pokud by to šlo tak dál, úroveň hráčů klasické hudby se bude postupně snižovat. Jakou mají mladí hudebníci ve špičkových souborech vlastně perspektivu? Že neuživí svoji rodinu? Učitelé v základních uměleckých školách mají průměrně o 6 tisíc vyšší platy než my. Tím samozřejmě nechci říct, aby dostávali méně, z jejich žáků vyrůstají často i talentovaní hudebníci, jejich práce je určitě záslužná a důležitá, ale my bychom mohli dostávat alespoň stejnou finanční odměnu,“ doplnil prezident unie Dokoupil, jehož organizace funguje jako odborářský i profesní svaz komorních či klasických hudebníků.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Štěpán