Na programové konferenci občanských demokratů představil Jakub Unucka, nynější místostarosta Klimkovic a ředitel IT firmy, základní body programu ODS, které by chtěl jako hejtman Moravskoslezského kraje prosadit se svým týmem v příštím volebním období. V jeho projevu například zaznělo, že by chtěl vrátit do kraje vojenskou posádku, která je důležitá nejen pro bezpečnost, ale i v případech živelných katastrof. Politikové ODS se budou dále snažit o výstavbu vědecké knihovny v Ostravě, na kterou je už zpracovaný projekt a jež byla v minulých letech za vlády levicových stran zamítnuta. Tahákem pro veřejnost pak jistě budou zamýšlené projekty na vybudování lanovek na nejvyšších vrcholech moravskoslezských hor – Pradědu a Lysé Hoře v Beskydech.
Jaký postoj ale k tomu zaujmou například různá ekologická hnutí, jež je dosud odmítala, není zatím zcela jasné. „I když se také zaměříme na podporu cestovního ruchu a vědecko-technický rozvoj, nechceme se v našem kraji zbavovat těžkého průmyslu, který má u nás tradici, našli v něm zaměstnání tisíce lidí a v němž se nám podařilo dosáhnout modernizace na světové úrovni. Umíme ocel vyrábět lépe než čínští soudruzi a divím se, že jim chce Evropská unie udělit status otevřené tržní ekonomiky,“ uvedl Unucka, který současnému vedení kraje vytkl, že mu chybí nápady, a označil ho jen za rozdělovače dotací. „Z našeho kraje odchází ročně na tři tisíce mladých lidí a my chceme tento trend zastavit. Je to pro mne jeden z osobních stimulů, proč jsem vstoupil do politiky, také proto, aby moje dcera Martina nemusela hledat uplatnění a lepší životní podmínky jinde,“ doplnil ještě lídr ODS.
Rychlé wi-fi v každém vlaku a dobře řízené školství
Jakub Unucka, ale i další čelní kandidáti ODS na posty v krajském zastupitelstvu pak představili v průběhu akce svoje budoucí plány. Občanští demokraté především chtějí, podle svého volebního hesla, zjednodušit lidem život, a to zejména v oblasti podnikání, dopravy a ve školství. Rádi by také omezili v určitých případech výplaty sociálních dávek, aby prý lidé byli více motivováni k práci. Nižší daně mají pak uvolnit ruce podnikatelům, kteří budou moci vyplácet svým zaměstnancům vyšší mzdy. Dvojka na jejich kandidátce Vladimír Návrat pak propagoval zřízení rychlé tramvajové trati ve směru Karviná–Havířov–Ostrava. Martina Nováková by se zasazovala o zjednodušení cestování i z odlehlejších okresů, jako je třeba Bruntál. Hodně si pak slibuje i od vybudování lanovek, které by měly podpořit cestovní ruch a z nichž by údajně mohlo přitéct do kraje až 100 milionů korun. „Úroveň cestování se musí zvýšit. Komfort i na regionálních tratích by měl být stejný jako při cestě do Prahy. Rychlé wi-fi by měly být samozřejmostí, ať se v průběhu cesty mohou studenti učit a dospělí pracovat,“ upřesnil ještě odvážné vize občanských demokratů v dopravě Jakub Unucka.
Představení programu ke krajským volbám si nenechali ujít delegáti ze všech okresů Moravskoslezského kraje. Foto: Jan Štěpán
Programové konference se zúčastnili také Evžen Tošenovský (vlevo) a bývalý ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Foto: Jan Štěpán
Na programové konferenci dále vystoupili už „zasloužilí“ členové ODS, kteří dnes zastávají vyšší politické posty, i zajímaví hosté. Bývalý ministr dopravy a nynější předseda poslaneckého klubu ODS Zbyněk Stanjura si neodpustil kritiku svých současných nástupců Ťoka a Brabce za nekoncepčnost a špatnou koordinaci při rekonstrukci silnic a dálnic. Vládě vyčetl, že více nebojuje proti dovozu čínské oceli, jež může zlikvidovat domácí oceláře, a také přemíru různých regulací, nařízení a zákonů. „Sobotkova vláda si myslí, že nám bude řídit život i do těch nejmenších detailů, o to ale většina lidí včetně podnikatelské veřejnosti určitě nestojí,“ konstatoval Stanjura.
Čeští technici už nejsou, co bývali
Místopředseda Svazu průmyslu ČR a personální ředitel ocelářského gigantu Arcelor Mittal Jan Rafaj uvedl ve svém příspěvku, že se často za problém Moravskoslezského kraje označuje vysoká nezaměstnanost, ale přitom je velkým problémem sehnat nejen strojírenské specialisty, nýbrž i takové běžné profese, jakou jsou řidiči. „Sháněli jsme strojvedoucí i šoféry a moc jsme neuspěli, a to i za mzdy okolo 39 tisíc měsíčně. Když jsme chtěli přes úřad práce vypsat rekvalifikace, tak nám bylo řečeno, že by se to dalo udělat až po 9 měsících. Je nutné změnit naše školství. Gymnázia jsou plná, ale o studia, kde se vyžaduje alespoň minimální zapojení manuální práce, není vůbec zájem. Pokud by tento trend pokračoval, tak za 10 let budeme u nás uprchlíky vítat, ať má vůbec kdo pracovat. Doufám, že se vám – ODS – tuto situaci podaří změnit při vašem volebním úspěchu,“ řekl Rafaj. Toho pak doplnil člen představenstva Hospodářské komory ČR Pavel Bartoš v tom, že čeští technici pomalu ztrácejí schopnost vyvíjet nové výrobky a inovace, o čemž svědčí i nynější problémy strojírenského gigantu Vítkovice, který není schopen uvést do chodu jednu z elektráren, na kterou vyhrál soutěž.
V závěru akce vystoupil europoslanec Evžen Tošenovský, patnáctý na moravskoslezské kandidátce ODS, který uvedl, že vítězstvím občanských demokratů v krajských volbách by se mohly vrátit na Ostravsko dobré nápady, jež by posunuly jeho vývoj razantně dopředu.
Dvojka na kandidátce ODS Vladimír Návrat. Foto: Jan Štěpán
Martina Nováková prosazuje v rámci programu ODS modernizaci regionálních tratí. Foto: Jan Štěpán
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Jan Štěpán