Zaujal mě článek kolegy učitele Jiřího Karena „Kterak jsem dělal revoluci v dějepisu“, který byl publikován v Britských listech. Než začnete číst moji analýzu, doporučuji si ho přečíst.
Nevím, jestli jsem úplně povolaná toto téma rozebírat, protože dějepis neučím, učím jazyky, ale kolega chtěl rozpoutat diskusi, tak se zapojím.
Podle mého názoru má kolega Karen ve spoustě věcí pravdu. Například:
- S naším školstvím je něco v nepořádku.
- Slyšíme spoustu frází à la učit smysluplně. Ale co je obsahem?
- Co si představit pod pojmem moderní výuka?
- Příliš mnoho rámcových programů a tematických plánů - RVP, ŠVP, TP...
- Binec v učebnicích
- Rozpor mezi moderní rétorikou a zajetou praxí
- Školy jako „průtokové ohřívače“ učitelů – po roce zase dál aneb kouzlo smluv na dobu určitou
- Kterak učit dějepis v době neustále porevoluční
- Strašlivá časová náročnost výuky, při níž děti hodně participují a leccos vyhodnocují samy, s kteroužto náročností žádné programy ani plány nepočítají.
- Nejasnost v tom, kdo, proboha, ty RVP v tom NIDV tvoří? Stejné jako problém: Kdo, proboha, tvoří státní maturity v Cermatu?
- A mnohé další...
Pro nezasvěcené stručně popíšu hlavní problém. Od roku 2008 už definitivně nejsou jednotné osnovy, ale takzvané Rámcové vzdělávací programy (RVP). Definice národního ústavu pro vzdělávání (Národní institut dalšího vzdělávání; NIDV) praví: „Rámcové vzdělávací programy (RVP) tvoří obecně závazný rámec pro tvorbu školních vzdělávacích programů škol všech oborů vzdělání v předškolním, základním, základním uměleckém, jazykovém a středním vzdělávání. Do vzdělávání v České republice byly zavedeny zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Do legislativy je prosadila bývalá ministryně školství Petra Buzková (ČSSD), původním vzděláním právnička. Ta se ovšem nikdy nevěnovala právní praxi, natož školství. Před svým ministerským angažmá „pracovala“ pouze v politice.
Na RVP navazují Školní vzdělávací programy (ŠVP ). Tentokrát cituji z portálu Řízení školy online:
Co určuje vzdělávání na jednotlivých školách? Školní vzdělávací programy.
Každá škola si program nyní musí sama vytvořit podle zásad daného rámcového vzdělávacího programu (tzv. RVP). Formulujte své představy o nejlepší podobě vzdělávání na vaší škole. Jak vytvořit školní vzdělávací program tak, aby podpořil učitele na jejich cestě ke vzdělání a zároveň byl srozumitelný dětem i jejich rodičům? Nejde jen o to opsat školní vzdělávací program jiné školy.
Tento článek je uzamčen
Po kliknutí na tlačítko "odemknout" Vám zobrazíme odpovídající možnosti pro odemčení a případnému sdílení článku.Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: .